Recension av Fight Club

19/8 2003
Recenserad av alexander o
F
ör att gå rakt på sak:
Fight Club är ett mästerverk som på ett genialiskt och mycket välgenomtänkt sätt ransakar hela vår livsstil. Det är en film som skrämmer oss med vad som kan hända när en människa tröttnar på att leva på rutin i en falsk livvstil. Denna människa gestaltas mycket bra av Edward Norton, och utan att avslöja för mycket, också av Brad Pitt.

Edward Norton spelar en urtröttad försäkringsagent som lever som alla andra unga män, tycker han. Han är slav under IKEA-möblemanget, städar kliniskt sin lägenhet och jobbar på rutin. Men så småningom händer något i hans liv som sparkar igång en karusell med förödande slut.
Han får sömnproblem.

En dag upptäcker han ett sätt att frigöra sig, att förlora allt hopp och finna frihet. Han börjar gå på kriskurser, något som så småningom utvecklas till ett beroende.
Men så dyker Marla Singer upp i hans liv, och förstör allt. Med en annan "turist" i hans grupper kan han inte fortsätta och sömnproblemen återkommer.
Det är då han träffar Tyler Durden. Det är då allting förändras...

Filmen är genialsikt filmad och skriven av David Fincher, Hollywodds i min mening mest hoppfulla regissörstalang, som har tex Seven som tidigare film. Filmen är mkt snyggt å passande filmat med många finurliga idéer och snygga "glidningar". Alla kulisser är perfekt gjorda och bidrar till en riktigt bra stämning. Alla skådespelare är mkt övertygande i sina roller (speciellt Brad Pitt) och manuset kunde inte ha varit bättre.
Det går inte att se Fight Club för många gånger, det är en film som ständigt överasskar.

En klar femma!

Casino Royale
Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse
Fight Club
South Park - Bigger Longer & Uncut
Harry Potter och de vises sten
Sagan om ringen - härskarringen

Cannibals