Recension av Final Destination 5

År: 2011
12/9 2011
Recenserad av blue velvet
S
am Lawton befinner sig på en bro tillsammans med sin flickvän, då han av någon oförklarlig anledning får en föraning om att bron snart kommer att kollapsa. När så hans föraningar besannas så lyckas han rädda sig själv, flickvännen och några till från döden. Men ganska snart så märker de överlevande att döden fortfarande flåsar dem i nacken.

När regissören James Wong kom med den första och tveklöst bästa episoden i nämnda filmserie så levererade han om inte ett banbrytande hantverk, så var det dock ett väl genomfört arbete där han tålmodigt lyckades lägga klyschorna på ett mer lågmält plan, vilket gjorde att huvudintrigen presenterades på ett väl och egensinnigt sätt, där det onda låg och pyrde under filmens gång för att då och då hugga till när man minst anade det. Det har innan dags aktuella film hunnits med ytterligare tre alster där regissörerna Wong och David R Ellis avlöst varandra bakom megafonen, och man konstaterar att kvalitén har för varje episod sjunkit avsevärt, då de mer har dominerats av allt råare inslag och en ökande tillväxt på barbröstade bimbobrudar.

I ”Final destination 5” så har det dock knutits an en ny förmåga till projektet vid namn Steven Quale som mest är känd för sitt samarbete med James Cameron i filmen ”Aliens of the deep” där de delade på regipinnen, och att ta in en relativt färsk förmåga för att rensa ut lite dåligt slagg brukar oftast bli till det positiva. Quales välvilja att försöka återknyta det atmosfäriska från den första filmen märks redan i inledningen då dess mer lågmälda framtoning gentemot de övriga uppföljarna blir markant, och allt känns lite mer vuxet än tvåan till fyrans mer high-school klingande atmosfär. Dock fegar nämnda regissör ur när det onda träder i kraft och gör det hela till en enda kavalkad av splatterfrosseri där den ena sekvensen försöker utmanövrera den andra i äckelhetsfadäser. Man blir än mer konfunderad när försök till att skapa hjärtekrossande relationssekvenser nästlar sig in under filmens gång, där skådespelarna är mer än svajiga i sina respektive rollprestationer och beröringsfaktorn blir lika med noll.

Känslan av att Quale befunnit sig i ett ingenmansland blir ofrånkomlig, då det onda inte får en att rysa till och relationssmörjan inte får mitt hjärta att banka. Dock lämnar slutet en del intressanta teorier, samtidigt som man kan fråga sig om detta inte borde vara den slutliga destinationen för denna filmserie, för jag har svårt att tänka mig att en värdig avslutning på det hela blir möjlig då ursprungsidén allt mer trasats sönder med varje ny uppföljare

blue velvet 3 har röstat

av blue velvet