Recension av Final Destination

Regissör: James Wong
År: 2000
Antal visningar (1949)    Forumdiskussion (0)
27/4 2004
Recenserad av cineasten89
E
n väldig stilfull och intressant film om att Döden faktiskt kan jaga dom som lyckats överleva fast det inte var menat...

Devon Sawa gör en väldigt bra insats som killen som förutser att han och klasskompisarna kommer att dö i planet till Paris. Tyvärr, blir det inte som han tänkt sig. Han varnar några, och blir utkastad från planet med några klasskamrater och en lärare, och så ser de tydligt när planet exploderar... Nu blir de förföljda av döden, var och en...

Tyvärr håller historien inte i hela filmen, och det blir så otroligt förutsägbar - man blir så ointresserad att man vet att några ska dö senare i filmen.
Men det som gör filmen så otroligt spännande är ändå inledningen, killens dröm och Devon Sawas rollprestation.
Jag tycker att denna film har en okej spänning som gör filmen till en någorlunda bra film, som dock inte håller måttet till ett kultmästerverk. Denna är bara en hyfsat bra rysare.

Tyvärr blir man besviken på slutet - fast egentligen både besviket och accepterande är slutet ändå. Så måste det bli, tänkte jag när jag såg slutet.
Annars är fotot magnifikt och makalöst... Det blir bara så spännande tack vare fotot, och att det blir så mystiskt i början.

Annars tycker jag att filmen kunde ha varit bättre, om man hade en mer detaljerande och mindre förutsägbar historia. Ändå är denna film en godkänd film som är perfekt för en fredagskväll..
Ali Larter, Kerr Smith och Seann William Scott är även värda att uppmärksammas. De är minst lika imponerande som Devon Sawa.

Rollywood 3 har röstat

Timeline
Virgin Suicides

The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me