Recension av Finding Neverland

År: 2004
2/2 2005
Recenserad av DollyDelicious
D
etta är den första film på länge som påverkat mina känslor såpass att en tår tagit sig hela vägen från ögonvrån ner till hakspetsen. Filmens förtrollande magi och känsla gör den till en fenomenal njutning att titta på, man liksom dras med och sitter där fastgjuten i soffan under hela visningen.
Skådespeleriet är mycket bra. Kate Winslet gör som vanligt en bra rollgestalning och jag är glad över att hon blivit Oscarsnominerad för sin roll i "Eternal Sunshine of the Spotless Mind". Dustin Hoffman fungerar utmärkt i sin rollgestalt trots att han inte får så mycket att jobba med. Även barnskådespelarna är högst trovärdiga i sina roller och sköter dem på ett galant sätt.
Filmens obestridelige stjärna är dock Johnny Depp som återigen gör en helt suverän roll. Hur denne man lyckas vara så genomgående bra i alla filmer han ställer upp i, från "Gilbert Grape" genom "Blow", "Edward Scissorhands", "Fear and Loathing in Las Vegas" och "Sleepy Hollow" till "Pirates of the Caribbean" kan bara förklaras med att mannen är ett geni. Han är för övrigt Oscarsnominerad för denna film och jag hoppas verkligen att han kammar hem priset i år, han borde enligt mig redan vunnit åtminstone en Oscarsstatyett.
Johnny Depp spelar James Matthew Barry, mannen som skapade Peter Pan, och filmen handlar om hur Peter Pan och hans vänner gick från att vara ingenting, till idé och slutligen verklighet. Det visar sig att idéerna till stora verk verkligen kan dyka upp helt oannonserat och att karaktärerna inte alltid helt måste byggas upp av enbart fantasin....
Filmen är som sagt magisk men den berör även en del viktiga teman såsom kärlek, familj, faderskap och ärlighet. Denna kompott gör detta till en mycket sevärd film som jag rekommenderar alla att se.
Och för er som undrar uppstod inte tåren av varken glädje eller sorg utan av ren magisk inspiration!

Redwood 7 har röstat
connya 2 har röstat