Betyg idag: 1 047 Besökare idag: 4 855

År: 1993
14/10 2006
Recenserad av RasmusOrsén
K
lassisk maffiafilm av Sidney Pollack med Tom Cruise i huvudrollen. En film om maffian i USA och deras fasad med en advokatbyrå. En mystisk och förvisso skrämmande film.

När Mitch McDeere (Tom Cruise) får sitt första jobb på en advokatfirma ser livet mycket ljust ut för han och hans fru Abby (Jeanne Tripplehorn). De får ett mycket fint hus, ny bil och Mitch får en mycket bra lön.

Till en början är Abby misstänksam mot advokatfirman eftersom allting verkar för bra för att vara sant. Mitch ser det till en början bara som positivt, då det ger dem ett betydligt rikare liv än innan.

Men efter en tid får de veta att det inte finns några skilda män i firman och inga kvinnliga advokater anställda. Desutom börjar det plötsligt hända olyckor och advokater som vill lämna firman råkar ut för mystiska olyckor. Något som nu väcker misstankar även hos Mitch.

En dag blir han kontaktad av någon som han absolut inte väntar sig komma i kontakt med. Agent Wayne Terrance (Ed Harris) från FBI. Mitch får veta hur advokatfirman är knuten till maffian i Chicago och hur hela deras organisation är uppbygd på illegala faktureringar till klienter.

Mitch ställs inför ett stort val. Antingen så hjälper han FBI att skaffa fram bevis mot firman eller så blir han också straffad när FBI lyckas knäcka firman utan honom. Så nu måste Mitch lyckas komma över hemliga dokument som finns lagrade på firman och utan sin mentors (Gene Hackman) vetskap lyckas kopiera dokumenten. Til sin hjälp har han bara sin fru och sekreteraren (Holly Hunter) till en mördad privatdetektiv (Gary Busey).

Firman är en en väldigt typisk amerikansk maffiathriller. Den är en av många även om den kanske hör till de bättre, men det finns många filmer med ungefär samma handling. Den bjuder inte på något speciellt nytt som vi inte sett tidigare, men däremot har den sina läskiga och spännande stunder vilket bidrar med pluspoäng. Dock kan inledningen verka långtråkig och förvisso även upplösningen.

Filmen är regisserad av Sidney Pollack som innan Firman gjorde bland annat Tootsie och senare Random Hearts. Det blev inga Oscars för honom i den här filmen och jag kan inte påstå att han skulle ha gjort sig förtjänt av dem heller.

Tom Cruise är ju alltid likadan i alla filmer även om han är okej som skådespelare. Det gör dock att han inte bidrar med så mycket eftersom han inte bidrar med så mycket personlighet till sin karaktär. Detsamma gäller vår käre Gene Hackman som mästerligt brukar kunna spela förrädiska roller, men han verkar mest trött och överarbetad vilket gör hans roll ganska tråkig. Holly Hunter vann visserligen ingen Oscar men hon blev nominerad. Dock ser jag ingen anledning till det då hon knappast är bättre än någon annan i filmen.

Sammanfattningsvis så är det här en helt okej amerikansk thriller som går an på fredagkvällen om den går på TV. Men att lägga ut extra pengar på att hyra eller köpa vore ett stort misstag och slöseri på pengar. Det blir en trea eftersom den är så "standard".

RasmusOrsén 1 har röstat

av RasmusOrsén