Recension av Flashdance

Ã…r: 1983
1/5 2004
Recenserad av JoeZ
F
inns det en gräns om hur mycket musik kan påverka en film?
Jag har sett många filmer som musiken har förhöjt känslan och gjort filmen avsevärt mycket bättre. Det finns dock få filmer som endast förlitar sig på musiken, att musiken är det som gör filmen bra. Flashdance skulle inte ha blivit någonting utan musiken. Ändå så är filmen inte helt beroende av musiken, detta är ett fantastiskt exempel på hur musiken kan rycka in och dra i trådar så hela filmen blir mycket bättre. Trots det så är den stora konsten att få musiken att mena någonting.

Vi alla har ett sätt att komma ifrån våra problem en del älskar fart medan andra ser på film, Alex hon dansar. Alex, som spelas av Jessica Biel, jobbar på en bar som dansartist, hon går upp där varje natt och gör en egen dansshow, lite halvsexigt så männen ska ha något att titta på, hon säger att ibland kan hon inte vänta med att gå upp där och göra sin dans bara för att försvinna om endast för en liten stund. Hon jobbar också som svetsare för att kunna betala sina räkningar och så hon kan lägga undan en del av sina pengar ifall hon skulle bli antagen som balettdansös. Problemet för Alex där är att hon är rädd för att gå till antagningsprovet, hon är framförallt rädd för att dem ska säga nej.

Ledmotivet till Flashdance "What A Feeling" är kanske inte den bästa låten genom tiderna men Adrian Lyne, som regisserar, får oss att gilla den, inte för dess rytm sång eller något annat utan för att han lyckas få den att stå för något. Här har vi Alex med stora drömmar, hon har studerat och sett på dans sen hon var liten och hon skulle göra vad som helst för att få sin dröm att bli sann. Och självklart lyckas hon och varenda gång vi hör "What A Feeling" så kommer den att dra oss tillbaka till, just det, Flashdance.

Visst är historian förutsägbar, men det hindrar oss inte från att tycka om den. På svetsararbetsplatsen så vill chefen desperat bjuda ut Alex, hon förklarar att hon inte går ut med chefen dock efter en tids tragglande så går hon med på en dejt och dem skapar ett ömsesidigt kärleksförhållande. Vi har sett vad som hänt förut, dem bråkar lite då och då men sen i slutet så lever dem lyckliga i alla sina dagar. Vi vet också att hon en dag kommer gå upp på auditionen och dansa fantastiskt så domarna tappar hakan, men det är inte detta som är det viktiga, det är hur hon tar sig dit. Det lyckas filmen på ett bra sätt att visa, på ett sånt sätt så vi känner Alex när hon går upp där i slutet och känner hur adrenalinet börjar pumpa när hon väl sätter igång och dansar sina problem iväg till "What A Feeling".

Adrian Lyne gör ett magnifikt jobb att regissera just dansscenerna i filmen, härliga kamera vinklar, fantastisk ljussättning vilket gör att vi inte bryr oss om bakgrunden då och då förändras och när t.ex. i början när dem ska ha sex att allting förvandlas till vitt i bakgrunden.

Flashdance kan dock tappa lite hastighet då och då, vilket gör den inte fullt så bra som man hade hoppats på. Dock så finns det väldigt få filmer som kan skapa en sån kick och glädje av fantastiska dansnummer och låtar. Den klarar av att skapa sympati och får oss att verkligen hoppas på att Alex klarar det, filmen får oss att bry oss.

JoeZ 2 har röstat

av JoeZ