Recension av Flight

Ã…r: 2012
28/1 2013
Recenserad av Jules4893
F
light börjar lite provocerande i ett hotellrum där Whip Whitalker (Denzel Washington) precis legat med en flygvärdinna. Det är en glamorös skildring av en pilot som drar en lina och tittar på den nakna flygvärdinnan som går omkring i rummet. Dagen efter har Whip en flygning som inte går som väntat. Planet störtar av okänd anledning med Whip lyckas rädda väldigt många av passagerarna och besättningen. Han blir hyllad som hjälte men ganska snart kommer sanningen om Whips missbruk till ytan.

Flight är en resa som fokuserar på dramat. Whip är förnekande person med alkoholbesvär. Här romantiserar man användningen av alkohol och droger för att sedan vända vår bild mot oss igen. På samma sätt skickliga sätt har man jobbat med den yttre och inre hjälten (vad som egentligen är en hjälte). Den oscarsbelönade Robert Zemeckis, har klart ett bra öga för drama med bl.a klassikern Forest Gump i bagaget.

Filmen är välspelad och innehåller många fina relationer. Whip träffar bl.a en drogmissbrukare som heter Nicole (spelad av Kelly Reilly) där ett väldigt intressant relation startar. Denzels insats i filmen är oerhört bra, vilket kan ge honom chansen att knipa en Oscar. Det finns även en hel del komiska inslag som stärker filmen och gör den mer mångsidig. John Goodman spelar Whips knarklangande vän och är en frisk fläkt med härligt dålig moral.

Trots filmens potential så når den inte längre än vad en standard drama gör. Klichéerna i filmen är godtyckligt använda och dramat stannar på en enkel nivå hos den enskilda individen. Att det ska ta olidliga 138 minuter att ta oss igenom filmen kan man också ifrågasätta. Manuset var välbyggt men skulle behövt en rejält hårt klippare med tanken på den simpla konflikten. Slutet höjer filmen och gör att den har något intressant att berätta.

August Dellert 1 har röstat
Jules4893 2 har röstat