Recension av Flying Daggers

Ã…r: 2004
18/11 2004
Recenserad av bocaj
D
et sägs att det som fascinerade publiken mest med bröderna Lumières ”Repas de bébé” från 1895 (i vilken Auguste Lumière och hans hustru matar sin dotter) inte var att människorna rörde på sig. Liknande saker hade man redan kunnat se genom tidigare uppfinningar. Nej, det var den exakthet och detaljrikedom med vilken kameran lyckats fånga trädens rörelse i vinden i bakgrunden. Moderniteten som möter och (tekniskt) reproducerar naturen. Och i ”Flying Daggers” knusslar Zhang Yimou sannerligen inte med den varan. Överallt finns träden och löven som rasslar i vinden. Det är gröna löv och gula, orangea och röda löv. Det som fascinerar med filmmediet 2004 är alltjämt rörelserna. Inte minst utnyttjas den mänskliga anatomin till den mest häpnadsväckande koreografin. I inledning flyger kritiska tankar om förskönat och estetiserat våld genom huvudet men de försvinner snart någonstans på vägen, drivs på flykt av någon kastvind. För det är dans snarare än någonting annat. Jag känner sällan av knytnävsslagen, knivhuggen eller pilarna i bröstet. Jag hör och ser dem men de vållar liksom ingen riktig kroppsskada.

Huvudpersonen Mei är passande nog en dansare som lever under Tangdynastin i 800-talets Kina. En blind dansare som i brist på sin syn tycks ha utvecklat och fulländat sina övriga fyra sinnen. Eller vem är hon egentligen? Snart avslöjas hon som den försvunna dottern till den före detta ledaren av ”De Flygande Knivarna”, en motståndsgrupp som bekämpar regeringens korruption. Hon fängslas men fritas av Jin och på flykt undan polisen börjar känslorna spira.

För att till fullo utnyttja filmmediets möjligheter använder Zhang Yimou även ljudet. Någon gång kanske stråkarna ligger och trycker en aning för länge men det är annars människans och naturens ljud som dominerar. Svärd som går i clinch, bambuspjut som viner i luften och trädstammar som vrider och vänder på sig. Där dansen distanserar mig till våldet gör ljuden av bambuspjut som genomborrar bambuträd ändå att jag oundvikligen reagerar och rycker till.

Visst, det finns en intrig och allt är inte riktigt som det verkar och det är spännande. Och ibland är allt så fasansfullt skickligt manövrerat av bambuspjuts- och knivkastarna att det nästan blir i överkant. Men det är ändå synintrycken som gör filmen. Färgerna och rörelserna. Det finns en scen som påminner om en Monetmålning med stora gröna skogar och en liten väg där man på långt håll ser Mei galoppera fram.

Med ”Hero” blev Yimou ifrågasatt och kritiserad för att ta ställning för ”det enda riket” och i filmen stävja all opposition och försvara kejsaren. ”Flying Daggers” handlar om rebeller och poliser men väljer aldrig sida och har därför en poäng när rebelledaren frågar Mei hur hon kan tänka på kärlek i en tid av strid. Till slut kan man till och med ha överseende med stråkarna. Fattas bara annat.

När allt kommer omkring handlar det inte om våldets skönhet utan om dess totala meningslöshet. Och dansen dör.

Puffie 4 har röstat
niebaotan 9 har röstat