Recension av Flykten från helvetet

Regissör: Dario Argento
År: 1977
Antal visningar (2002)    Forumdiskussion (0)
8/9 2005
Recenserad av Ondskapt
"
Suspiria" handlar om amerikanskan Suzy Banyon som beger sig till en dansakademi i Tyskland för att bättra på sina färdigheter. Redan första natten händer det konstiga saker och så småningom börjar folk dö eller försvinna. Suzy förstår snart att skolan inte är vad den utger sig för att vara, och att det sysslas med andra saker än bara dans där.

Det jag först reagerade på när jag såg filmen var varken handling eller skådespelarinsatser, utan hur sjukt snygg den är. Den är den filmad i otroligt vackra miljöer och Argento och hans fotograf har använt sig av mycket starka färger vilket bidrar till häpnadsväckande visuella effekter som jag inte tidigare skådat på film. Kameraarbetet och rörelserna är även de mycket snygga, det finns en scen framför allt som gör att jag ryser varje gång jag ser den. "Suspiria" har även det jag anser vara filmhistoriens snyggaste mord, även resten av morden ligger på en mycket högre nivå än de flesta filmmord när det kommer till snygghet.

Även soundtracket fick mig att reagera starkt, signerat den italienska kultgruppen Goblin med synthspelande Claudio Simonetti i spetsen. Det bygger ofta upp en ganska så otäck stämning och får redan snygga scener att om möjligt bli ännu snyggare. Jag är även stormförtjust i handlingen, skriven av Argento själv och hans dåvarande fru Daria Nicolodi.

"Suspiria" är inte en värst gorefylld film (även om morden inte är blodfattiga), men det gör i detta fall inte ett dugg. När en film är såpass snygg och kan bygga upp stämning på det sätt som denna gör så behövs det inte hinkvis med blod. "Suspiria" är utan att tveka den snyggaste film jag sett någonsin, jag har njutit varenda sekund varje gång jag kollat på den. Ett rent mästerverk helt enkelt, som alla filmdårar därute bör se, om de inte redan sett den förstås.

Switchblade 11 har röstat
Ondskapt 20 har röstat