Recension av Flykten från hönsgården

Regissör: Peter Lord, Nick Park
Ã…r: 2000
16/4 2005
Recenserad av othis
Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger.”
Det välkända Diktoniuscitatet kunde gott stå som motto för herrar Lords och Parks animation ”Flykten från hönsgården” .Filmen tilldrar sig på en engelsk hönsgård på femtiotalet. Hönsgård är egentligen en eufemisk benämning på detta taggtrådsomgärdade barackläger som osökt för tankarna till dystert tyskt 40-tal. I lägret råder ett strängt kommando; fyller du inte äggkvoten hamnar du obönhörligt på slaktkubben. Alla flyktförsök har misslyckats; Mr. Tweeny och hans vakthundar ger ingen pardon. Den som försöker fly hamnar i isoleringscell.
Men bland hönorna finns den okuvligt frihetsdrömmande och optimistiska Jenny, vars egna flyktplaner gång på gång alltså stöter på patrull.

Då dimper den amerikanska cirkustuppen Rocky ned i lägret, och hönorna börjar nära ett nytt hopp om frihet – Rocky skall lära dem flyga. Eller? Samtidigt kommer herrskapet Tweedy, med den giriga Mrs. Tweedy som pådrivare, på Den Slutliga Lösningen på lönsamhetsproblemen: Nu skall de strunta i den olönsamma äggproduktionen – i stället skall man satsa på kycklingpajer, och skaffar en gigantisk maskin som på löpande band skall förvandla hönsgårdens invånare till delikata pajer. Och flyktplanerna får allt större aktualitet.

Peter Lord och Nick Park har tidigare skaffat berömmelse med sina leranimationer om Wallece och Grommit; de härligt anarkistiska historierna som blandar slapstick, satir och 50-talsnostalgi. Nu har de gjort en långfilm utan de bekanta karaktärerna men med samma tekniska briljans och anarkistiska berättarglädje. Flykten från hönsgården visar att också andra än amerikaner kan göra animationsfilm och att denna genre inte nödvändigtvis måste karakteriseras av ett sanslöst tempo och ständiga fyrverkerieffekter.

Trots att historien är dramatisk och spännande är tempot lugnt och sansat; bara när stackars Jenny hamnar i pajmaskinen och räddas av Rocky och i slut-uppgörelsen skruvar man upp farten. Animationerna är otroligt skickligt gjorda med uttrycksfulla ansikten och en härlig plastik hos både människor och djur. Miljöerna är ruffigt femtiotalistiska och ljussättningen expressivt dramatisk. Filmen har lånat många drag från klassiska fängelseflyktfilmer, och i sekvensen med pajmaskinen finns klara drag från Chaplins ”Moderna tider”.

Ibland visas ”Flykten från hönsgården” med svenskt tal, vilket gör filmen tillgänglig också för den yngsta publiken. Riktigt små barn – filmen är tillåten för femåringar i vuxet sällskap – har kanske svårt att hänga med i alla vändningar, och viss scener kan vara lite skrämmande.
Översättningen tar tydligen rätt bra tillvara på ordlekar och fyndigheter i originalet, men mycket går säkert förlorat. Bland annat i språkliga skillnader mellan den brittiska tupp som dittills härskat enväldigt och den nyanlända jänkaren Rocky. Men när den engelska tuppen i det slutliga flyktförsöket sätter sig bakom spakarna i det flygplan man i hemlighet tillverkat för ändamålet får begreppet ”cockpit” en alldeles ny dimension!

othis 3 har röstat

av othis