Recension av Flykten från L.A.

Regissör: John Carpenter
År: 1996
29/10 2003
Recenserad av ray
981 gjorde regissören John Carpenter en av
80-talets allra största kultfilmer,
Sci-fiction/Thrillern "Flykten från New York".
Där fick även Kurt Russell sitt stora genombrott. Efter att ha medverkat i många familjefilmer fick han spara ut till långt hår och skäggstubb, samt sätta en ögonlapp på ena ögat. Snake Plitsken var född.

Så, femton år senare var det tid för Snakes återkomst. Den här gången i Los Angeles.
Året är nu 2013, och staden har drabbats av en kraftig jordbävning. Staden har blivit isolerad från omvärlden och styrs nu av Cuervo Jones, en ökänd terrorist. Snake blir tvungen att hämta tillbaka ett vapen i stadens ruiner kraftigt nog att förinta mänskligheten.

Jag kan inte säga att jag gillade denna film särskilt mycket. Särskilt med tanke på att den känns ganska onödig. Om det ska vara en remake eller en fortsättning är svårt att säga. Trots att det i filmen framstår som om det är en fortsättning, är storyn väldigt lik originalet.

Eftersom denna film är inspelad 15 år senare än "Flykten från New York" hade i alla fall jag hoppats på fina specialeffekter. Men det blev jag snuvad på.
Effekterna är pinsamt dåliga. För att kunna acceptera dem, måste man tilltala sig själv att detta är en parodi på originalet, och att det är meningen att de ska vara taffliga för att höja charmen i filmen.
Om John Carpenter hade det som avsikt vet jag inte.

Det är i alla fall skönt att få konstatera att
Herr Carpenter fortfarande är en hejare på filmmusik.
Ni som är bekant med mannen vet att han är minst sagt skicklig på denna front. Inledningsmotivet är densamma som originalet, men han har här lagt in distade elgitarrer och hårdare trummor för att få det hela att låta modernt. Även om jag anser att synten är Carpenters bästa verktyg så gillar jag musiken i denna film. Det är nog det enda jag faktiskt uppskattade helhjärtat i filmen.

Trots att filmen i det stora hela föll pladask,
finns det några element som räddar det hela.
Filmen innehåller en hel del färgstarka karaktärer
som fyller filmen med den lilla charm den har att erbjuda. Att de sedan spelas av bra skådespelare
gör inte saken sämre. Man kan tex se Steve Buscemi, Pam Grier, Peter Fonda och Billy Campbell i biroller.

Det var vid denna tidpunkt (1996) då i alla fall jag
började märka att Carpenter inte var så bra som han brukade vara. Filmerna blev mer och mer platta och oinspirerade, all den skaparglädje jag förknippar
John Carpenter med, började kännas mer och mer avlägsen.

John Carpenter tillhör en av mina absoluta favoritregissörer. Genom åren har han skapat många minnesvärda filmer tex Attack Mot Polisstation 13, Halloween, The Thing, Flykten från New York, Prince of Darkness och They Live. Filmer, i alla fall jag
anser som spännande, skrämmande, ibland roliga
toppenfilmer, men mest på grund av att de är gjorda med en enorm glimt i ögat.

Jag hoppas sannerligen att Carpenter kommer in på denna bana igen, för det gör mig ont att se att en så pass bra regissör har hamnat i det träsk han nu befinner sig i. Jag säger bara: Kämpa på Carpenter!

ray 7 har röstat

av ray