Recension av Flykten från New York

År: 1981
20/5 2003
Recenserad av ray
Å
ret är 1997. Jordens brottslighet har ökat med 400%, och New York har förvandlats till ett gigantiskt fängelse, helt avskuret från omvärlden. De som kommer dit kommer inte ut igen. Av misstag störtar Air Force one med presidenten ombord mitt i ruinerna på Manhattan. Det är nu mannen med lappen över ögat kommer in i bilden.

Den ende som verkar tuff nog att rädda presidenten är den ökände brottslingen och krigsveteranen Snake Plissken (Kurt Russell). Han får 24 timmar på sig annars detoneras bomben de inplanterat i honom.
Fullföljer han uppdraget går han dock fri.

Detta är verkligen en äkta kultfilm och guldrulle. Filmen bjuder på en stor dos action förpackad i serietidningsmiljö. Manuset är väl inget extraordinärt men det har ett högt underhållningsvärde. Vad gäller effekterna syns det att de har en del år på nacken. De är dock välgjorda för att vara i en film inspelad under början av 80-talet. Kulisserna är riktigt snygga och man får verkligen en smak utav förintelse.

Filmen påminner till en viss grad om Carpenters ?Attack mot polisstation 13? från 1976. En film som dock är mindre till formatet och i mina ögon snäppet bättre.
Man kan även se en liknelse mellan denna och George Millers ?The Road Warrior?. Mörk och cynisk framtidsskildring med en bitter men samtidigt lekfull handling.

Kurt Russell som förövrigt tillhör John Carpenters stab när det gäller skådespelare, har aldrig passat bättre än här. Snake Plissken är i mina ögon en sorts anti-hjälte typ.
En person nog de flesta skulle vilja ha med sig i en situation som denna. Ett plus för Isaac Hayes coola rollprestation som den store gängledaren Duke.

John Carpenters alltid lika brillianta soundtrack är här inget undantag. Den ödesmättade syntmusiken förgyller stämningen ännu ett snäpp.

Sammanfattningsvis är detta en riktigt sevärd popcornrulle.
En film som enligt mig kan betraktas som en modern klassiker.Gillar man överhuvudtaget stenhårda fartfyllda actionrullar med glimten i ögat, finns det ingen anledning att inte se denna film.

ray 14 har röstat

av ray