Recension av Född den fjärde juli

Regissör: Oliver Stone
Ã…r: 1989
19/10 2002
Recenserad av Michael
F
ödd den fjärde juli är baserad på en bok av en gammal Vietnamveteran vid namn Ron Kovic. I filmen får vi följa Ron Kovic (spelad av Tom Cruise) ändå från barnsben till ärrad och upprörd Vietnamveteran. Ron Kovic är till en början en orubbad nationalist som bestämmer sig för att åka till Vietnam för att tjäna sitt fosterland. Efter att ha blivit svårt skadad återvänder han hem till USA och blir genast förbryllad, upprörd och besviken över den opposition mot kriget som växt sig. Ron har svårt att finna sin tillvaro i vardagen och bestämmer sig för att åka till Mexiko för att finna sig själv. Väl i Mexiko börjar han fundera på sitt bortkastade liv. När han sedan återvänder hem blir han ledare för en antikrigskampanj.

Detta är den andra filmen i Oliver Stones triologi om Vietnamkriget, även denna gång är det en mycket bra film. Precis som för Plutonen blev han för denna film belönad med en oscar för bästa regi.

Denna film skulle jag vilja kalla en av USA:s viktigaste filmer. Stone låter inte publiken för en enda sekund glömma bort det meningslösa krig och den vansinniga utrikespolitik som USA förde under denna tid.
Själva manuset är ingen märkvärdighet, men Stones otroligt skickliga "timing" gör att filmen blir mycket bra. Musiken "timas" in i de mest passande scenerna. Tystnaden i vissa scener och slowmotion i viktiga skeden av filmen gör att man ibland får gåshud. Scenerna från tiden i Mexiko där Ron funderar över sitt liv är oförglömliga. Tom Cruise gör även en av sina bästa rolltolkningar.

Stone berättar på ett mästerligt sätt hur bara en sekund kan förändra en människas liv för evigt, och sedan de plågsamma och återkommande minnen man måste bära med sig resten av livet. En antikrigsfilm gjord av en antinationalist.

AddeColciago 1 har röstat
cineasten89 6 har röstat