Recension av Forrest Gump

År: 1994
26/9 2007
Recenserad av stjert_89
F
orrest Gump är en film om en pojke/man med mycket begränsad intelligens. Trots detta lyckas han med både det ena och det andra i denna film. Till exempel hinner han med att bli en mycket framgångsrik marinsoldat och en framstående affärsman.

Hela filmens handling är som en enda lång berättelse av huvudpersonen Forrest Gump. Han sitter på en parkbänk, väntandes på en buss, och berättar sin livshistoria till andra blivande bussresenärer. Inte till någon speciell anledning, han bara gör det.

Filmen har ingen huvudkonflikt mer än att man alltid undrar och tvivlar på hur det ska gå för Forrest. Den undran har regissören, Robert Zemeckis, förstärkt avsevärt genom att göra Forrest Gump till en karaktär som inte är riktigt som alla andra. En detalj med karaktären Forrest Gump som jag tycker är mycket intressant gjort är det att man absolut aldrig i filmen vet vart man har honom, eller vad som kommer att hända i olika situationer. Till exempel i ett skede i filmen när Forrest går på en väg tillsammans med sin då ende vän Jenny, då ett gäng pojkar i Forrests ålder börjar jaga honom med sina cyklar. Forrest försöker springa sin väg (och man hör för första gången den legendariska frasen ”RUN Forrest! RUN!”). Flykten försvåras oerhört av hans benskenor, till följd av hans handikapp. I denna scen trodde jag att något skulle hända med Forrest, men istället för att de hinner ikapp honom så lossnar benskenorna och han springer ifrån dem.

Anslaget i denna film är bland det bästa jag sett. Hela filmen speglas i anslaget. Är man väldigt vaksam, och har ett sinne för detaljer, så kan man faktiskt lista ut mycket av vad som senare händer i filmen genom att bara kolla på anslaget. Så var vaksam!

Forrest Gump är bland det bästa jag någonsin sett och ser den gärna många fler gånger igen. Den är oerhört vacker och välspelad. 5/5

stjert_89 22 har röstat
RasmusOrsén 3 har röstat