Recension av Frihetens pris

Regissör: Ken Loach
Ã…r: 2006
13/11 2006
Recenserad av Filmguru
0-årige Cillian Murphy är för den stora massan mest känd som ärkeskurk i senaste Batman-filmen där han spelade mot Christian Bale. I Frihetens pris spelar han en av bröderna i ett drama om den irländska frihetskampen mot det kungliga England. Regissören Ken Loach, för övrigt 50 år äldre än Cillian, har skapat ett irländskt drama som inte påminner om något annat ur ett historiskt hänseende. Visst, Liam Neeson gestaltade Michael Collins, men Loch film kommer så mycket längre på ett plan. Detta eftersom han låter två bröder som i inledningen av filmen står på samma sida, sakta glida isär från varandra och till slut står de på var sin sida av ett stup, ett stup som kallas för frihet.

Damien och Teddy står i 1920-talets Irland på samma sida i frihetskampen mot den brittiska ockupationen. Stridande tillsammans med kamrater försöker man stå upp mot engelsmännens provocerande våld och hänsynslösa tortyr, i kampen om ett fritt Irland. England erkänner en del av Irlands självständighet, dock begränsad, ganska snart och erbjuder landet vara en underordnad, dock fortfarande kuvad, stat till det engelska kungariket. På grund av dessa grundvalar utbryter ett inbördeskrig där vissa irländare, svikare, har gått med i kungarikets gard och försöker påtvinga forna vänner, alla irländare, en överordnad stat. Tyglarna mot de revolutionerande irländarna stramas åt och de som avslöjas bärande på vapen döms omedelbart till arkubesering. Damien väljer de förtrycktas sida medan brodern, den äldre Teddy, tar parti för engelsmännen och anser att samarbete är enda utvägen. Det uppstår en broderlig kamp om vad som ska anses som frihet. Är frihet att vara underordnad en suverän stat eller är det först när landet är helt självständigt och kan vara helt oberoende och fritt från ett större kungarike?

Regissören Ken Loach har i otaliga filmer skildrat smutsiga, diskbänksrealistiska områden som arbetarklassen mot militärregimer och andra gräsrotsproblem. I Frihetens pris har han den irländska kampen om självständighet i grunden medan en fiktiv brödrarkamp styr handlingen framåt. Han lyckas inte bara få tittaren att bli berörd av brödernas kärlek och hat utan han lyckas även förmedla en historia som engelsmännen fortfarande inte låtsas om. Filmen kan ses som en två timmar lång historielektion om konflikten mellan England och Irland på 1920-talet.

Frihetens pris är en mästerlig berättelse om en smutsig konflikt och en dramatiserad familjeengelägenhet som slutar i tragedi, för ibland måste man välja: principer framför trygghet, eller vice versa. Allt handlar om vilka begrepp man lägger i ordet frihet. Det är inte utan att man genom filmen kan dra paralleller till dagens konflikter. Regissören vill med Frihetens pris inte bara ta upp Englands grymhet på 20-talet, utan även ge oss kopplingen till engelska soldater som idag befinner sig i Irak och andra utstuderade platser. Platser som man mer eller mindre vill lägga under sig. Vill Ken Loach kanske säga oss att kolonialismens era inte är förbi utan fortfarfande pågår? Jag tror det.

Filmguru 10 har röstat

av Filmguru