Recension av From Beyond

År: 1986
3/9 2008
Recenserad av Rubbermonster
S
tuart Gordons Re-animator var ju verkligen en smash-hit när det gäller splatterfilmer och när han följde upp den med ytterligare en Lovecraftfilmatisering så var det många som hade höga förväntningar. From Beyond är resultatet av detta. När jag såg filmen för första gången så tyckte jag att det var en helt okej rulle, men ingenting speciellt och jag antar att det betyget kom av två orsaker:

1. Jag såg filmen på en suddig bootlegvideo vilket inte direkt maximerar njutningen.

2. Filmen klipptes ner för att slippa en X-rating i Usa.

Sedan dess har det pratats om och hoppats på att Gordon skulle släppa den oklippta versionen på video, men detta skedde aldrig då det verkade som att de filmrullarna försvunnit. Stor sorg bland alla gorehounds. Tills för några år sedan då en kartong med filmrullar hittades i ett lager hos MGM och den visade sig innehålla allt det gottiga som klippts bort. MGM tillsammans med Stuart Gordon gjorde nu ett superjobb för att sätta tillbaka dessa scener där de skulle vara och resultatet är From beyond - the unrated Directors cut. Nu efter att ha sett den undrar jag om jag verkligen sett filmen tidigare då den ta mig fan är lika bra som Re-animator. Recensionen gäller alltså endast den nya dvdutgåvan av From Beyond. Glöm den gamla R3an.

Filmen är baserad på en sju sidor lång novell av H P Lovecraft som jag inte minns som någon av mina favoriter men Stuart Gordon och medförfattarna Brian Yuzna och Dennis Paoli tyckte uppenbarligen tvärtom, och expanderade rätt rejält då novellens handling avklaras innan förtexterna. Den psykopatiske Dr Pretorius har byggt en maskin som stimulerar tallkottkörteln vilket väcker upp ett sjätte sinne och stimulerar den mänskliga sexualiteten. Den öppnar även upp en port till en annan dimension och släpper lös varelser som givetvis är väldigt elaka. Pretorius assistent Crawford Tillinghast förstör maskinen, men inte innan något stort och slemmigt bitit huvudet av den gode doktorn. Tillinghast hamnar på dårhus misstänkt för mord och det enda sättet för honom för att rentvå sig är att återskapa experimentet tillsammans med en kvinnlig forskare och en polisman. Allt urartar i en härlig orgie av hjärnätande och slemmiga monster, vars coolhet man inte skådat sen John Carpenters The Thing.

Den här dvd-utgåvan av From Beyond är verkligen ett ypperligt exempel på varför jag älskar dvd. Filmen är restaurerad och ser så bra ut som den kan, vilket man verkligen får lära sig efter att ha sett extramaterialet. Alla saknade gorescener är tillbaka och vissa av dem är verkligen saknade, då man tidigare bara hört talas om hur saftiga de verkligen är. En klassisk scen är när Jeffrey Combs suger ut hjärnan på en läkare genom ögonhålan. Den är enkelt och snyggt gjord och ack så sjukt brutal. Annars var jag lite osäker på filmen när jag slog på den då filmens första halvtimme inte ger ett speciellt bra intryck med flera rent ut sagt usla och tråkiga kulisser. Men filmen kommer dock verkligen igång från och med att experimentet återskapas och något som en gång var Dr Pretorius, men ändå inte, kommer ut "from beyond" och nu får vi verkligen massor med underbara och vackra gorescener, som bitvis även är riktigt snuskiga. Tillsammans med Gordons säkra regi och riktigt bra skådespeleri av Ken Foree, Jeffrey Combs och speciellt Barbara Crampton så är detta en mindre klassiker i sin oklippta version. Jag kan förstå att jag inte gillade filmen lika mycket utan dessa scener då de ger filmen ytterligare lite stake som den bara mår bra av. Specialeffekterna är härligt slemmiga och Mark Shostroms slemmiga kreationer är en fröjd att se på i all sin tentakelförsedda och kroppssprickande härlighet. Härmed sätter jag upp denna dvd på min topp 10-lista över de häftigaste sakerna som hänt mänskligheten på 2000-talet, strax efter Classic Medias Godzilla utgåvor och ungefär samma plats som BCI/Deimos Paul Naschy utgåvor. Detta är alltså en film som varje gorehound med lite självrespekt bör äga. Tack MGM!

Rubbermonster 1 har röstat

av Rubbermonster