Recension av Frukost på Tiffany's

Ã…r: 1961
5/5 2004
Recenserad av redaktören
P
å klassisk Hollywoodmark när den är som grönast.

Blake Edwards "Frukost på Tiffanys" är helt enkelt en fantastisk film om kärlek. En film om det idylliska 60-talet, den övre klassens glittriga New York, om oskuld och moderna människor.

Holly Golightly (Audrey Hepburn) lever ett sorglöst och föga självdistanserat liv i 60-talets färgsprakande New York. En dag får hon en ny granne. Den jordnära författaren Paul Varjak (George Peppard) flyttar in och fattar snabbt tycke för den vansinniga, fria men otroligt vackra Holly.

Förutsättningarna är föga överraskande. Liksom den berättarmässiga fortsättningen och det förutsägbara slutet. Karaktärerna känns rätt så stereotypa och föga dynamiska, med undantag av Hollys slutliga resa från barnslig flicka till mogen kvinna, som i detta fall likställs med alla kvinnors på förhand givna önskan och ultimata dröm: nämligen den om en man att dela livet med.

Trots allt detta kan jag inte bli annat än förtjust i denna fulländade film. Edwards scenlösningar är perfekta. Det är med sådan elegans och distans han tecknar bilden av en värld som tar sig själv på lite för stort allvar. Detaljrikedomen och den finstämda balansen mellan mänsklig värme och ironi gör filmen till ett av Edwards absolut främsta arbeten.

Ett enastående exempel på att man egentligen kan berätta vad som helst, bara man gör det rätt. Med hjärta och finess.

redaktören 13 har röstat

av redaktören