Recension av Fur: Ett fiktivt porträtt av Diane Arbus

Ã…r: 2006
4/3 2007
Recenserad av crawler
D
et ska sägas på en gång: Om du är ute efter en faktaspäckad biopic om Diane Arbus bör du leta vidare. När Steven Shainberg säger ”imaginary portrait” menar han det verkligen. Han har skapat en kraftigt stiliserad berättelse om konstnärligt uppvaknande, som visserligen på ytan handlar om Diane Arbus, men som egentligen har mycket lite med den ikoniska fotografen att göra.

Filmens Diane Arbus (Nicole Kidman) arbetar som assistent åt sin man, Allan Arbus (Ty Burrell), då han fotograferar reklamannonser. Hon vantrivs uppenbarligen i rollen som präktig hemmafru i New Yorks övre medelklass, men har sedan länge låtit sina ambitioner somna in. Då den nya grannen Lionel Sweeney (en Robert Downey Jr. som verkar stortrivas i rollen) flyttar in väcks de dock till liv igen. Han lider av en sjukdom som gör att hela kroppen är täckt av lång ”Teen Wolf”-päls. Diane avskräcks dock inte av det. Snarare utvecklar hon en stark fascination för det aviga och de missanpassade. Något som förstärks av att Lionel introducerar henne för New Yorks samlade underjordskultur av dvärgar, jättar, transvetiter och armlösa damer.

Det största problemet med ”Fur” är dess påstådda koppling till Diane Arbus. Den helt centrala ”Skönheten och odjuret”-historien som utvecklar sig mellan henne och Lionel, och det påföljande triangeldramat som uppstår då deras relation lämnar hennes man utanför, är egentligen både tät och välgjord. Men det blir alldeles för simpelt när det ska vara någon sorts omnisymbolisk bild av hennes konstnärliga uppvaknande. Att baka in det förmodat komplexa inre liv, som ledde fram till en av vår tids största fotografer, i en enda symbolisk hårbeklädd karaktär räcker helt enkelt inte till.

Ett ständigt närvarande tema är såklart pälsen. Historien både börjar och slutar på ett nudistläger, där Arbus ska fotografera; hennes föräldrar säljer pälskläder; Lionel är uppenbart täckt av päls; Allan Arbus odlar till slut helskägg. Den uppenbara tolkningen torde vara att Arbus sökte den nakna sanningen, att hon såg igenom den fula pälsklädda ytan och hittade den inre skönheten, till skillnad från föräldrarna som hyllar pälsen, ytan och ohämmat klär sig i den. Hur som helst är det ett konsekvent och spännande symbolgrepp, som inte heller det har mycket med Diane Arbus att göra.

Visuellt är det både välgjort och genomtänkt. Scenografi och foto hakar i varandra utan synliga skarvar. Men även här är det långt ifrån verklighetens Arbus. Till skillnad från den svartvita, smutsiga osminkade realism som återkommer i hennes fotografier arbetar Shainberg med långt mycket mer stiliserade och mjuka bilder. Egentligen är det inget fel med det, men då filmen ska handla om Diane Arbus hade det varit önskvärt om den hade återgett åtminstone en del av känslan som återkommer i hennes egna verk.

”Fur” är en på alla sätt både välgjord och välspelad film om konstnärligt uppvaknande och om att acceptera sig själv. För att kunna uppskatta den till fullo krävs dock att man ignorerar Diane Arbus och istället ser Nicole Kidmans karaktär som en namnfrände med liknande intressen. Det bästa hade nog varit om Shainberg hade skippat undertiteln helt och bytt namn på sin huvudperson. I och för sig kan bristen på verklighetsförankring skapa ett behov av att läsa på om Diane Arbus i efterhand. Något som jag varmt rekommenderar.

crawler 8 har röstat

av crawler