Recension av G

År: 1983
11/10 2002
Recenserad av Pollifaxen
D
e har just slutat nian. Fyllda av förväntningar ger de sig ut i livet men allt är inte en dans på rosor. Robban, spelad av Joakim Schröder, hamnar i fel sällskap och börjar att både använda och langa droger, Alexander, spelad av Sebastian Håkansson, lirar i ett rockband men vill göra karriär, hoppar av och går med i en grupp som har tydliga influenser av nazism i sina låtar. Kim, spelad av Niklas Wahlgren, är förälskad i Mia, spelad av Ulrika Örn, men han börjar tvivla på sin sexuella läggning.

I filmen dyker flera kända ansikten upp. Bland annat så ser vi Magnus Uggla i rollen som den något feminine Kristoffer och Ewa Fröling och Ulf Brunnberg innehar ett par av birollerna.

G är en film som alla på något vis kan känna igen sig i. Idel vardagliga konflikter och repliker dyker upp utan att för den delen sänka filmen, istället höjer det äkthetskänslan. Huvudrollsinnehavarna gör utmärkta skådespelarinsatser och klär verkligen i sina roller.

Filmen är från 1983, det syns både på kläder och märks i tal och musik. Musiken är inte alltid den vackraste men på något vis så stämmer den så förbaskat bra, ett underbart hantverk.

Det är en otroligt härlig och vacker film om några ungdomars kliv ut i vuxenvärleden. Om deras förväntningar, mödor och handlingar. Med stor äkthetskänsla, välspelade roller och mycket bra manus får G en väl förtjänad femma.

Pollifaxen 26 har röstat

av Pollifaxen