Recension av Galaxy Quest

År: 1999
14/10 2008
Recenserad av movieguy72
F
örst och främst får jag säga att jag är ett stort sci-fi fan som älskar Star Trek-serien och filmerna, så jag var lite kritisk till Galaxy Quest hur man skulle reagera på att de har parodierat främst Star Trek. Men jag blev tack och lov ganska så lugn när jag såg filmen för de har gjort den med mycket kärlek till just Star Trek.

Galaxy Quest är en gammal nerlagd men populär serie (typ Star Trek) där skådespelarna från serien lever på att åka på conventions och visa upp sig. Där är den arroganta och egotrippade Jason Nesmith (Tim Allen), den bystiga Gwen DeMarco (Sigourney Weaver) och den brittiska teaterskådespelaren Alexander Dane (Alan Rickman). Så man kan lugnt säga att de lever på gamla meriter, tills en dag några riktiga utomjordingar kommer och ber om deras hjälp. Dessa utomjordingar tror att Galaxy Quest är på riktigt och att skådespelarnas karaktärer är på riktigt,att de är ett gäng rymdhjältar som räddar andra utomjordiska raser.

Man kan nog lugnt säga att storyn är unik och att man direkt känner sympatier för dessa skådespelare som är för evigt förknippade med serien. Man kan dra kopplingar till den riktiga Star Trek serien där dom flesta skådespelarna nästan bara är förknippade med Star Trek. Humorn funkar i nästan hela filmen, det är bara i bland som man tycker att den blir lite tramsig. Specialeffekterna levererade av ILM och Stan Winston är suveräna.

Sam Rockwell som en skådis/statist som bara var med i ett avsnitt där han dog är den klart roligaste karaktären i filmen men även Weaver och Allen är roliga.

Galaxy Quest är en bra komedi för hela familjen med en massa referenser till Star Trek och andra sci/fi serier.

movieguy72 1 har röstat

av movieguy72