Recension av Gang Tapes

År: 2001
13/10 2005
Recenserad av Gardneer
L
äser man på baksidan av DVD-fodralet står det att distributörerna backade ut i sista sekunden från en amerikansk biopremiär för att de trodde att detta skulle ”kasta bränsle på rasistbålet”. Att Gang Tapes skulle kasta bränsle är lite att ta i. Det är mer som ett par pinnar och kanske en kotte.

Vi följer en vanlig familj i Los Angeles. De åker till ett par sevärdheter och filmar allt med en digital videokamera (DV). Plötsligt hoppar det fram ett gäng och plundrar dem på bilen och kameran. Allt detta medan kameran är på. När de är klara sticker de hem och ger kameran till Kris, en 13-åring med ett brinnande intresse att filma allt i sin vardag och det är just detta vi får se. Han filmar allt från när hans mamma sätter på sig smink till när deras gäng gör sina drive bys. Inget är för brutalt för Kris kamera.

Det absolut bästa med denna film som gör filmen nästan sevärd bara för detta är skådespelarna. Regissören har valt att precis som de gjorde med Farliga Sinnen att ta in riktiga personer med livet i ghettot istället för skådespelare. En av skådespelarnas riktiga namn är Six Reasons. Inga Puff Daddys eller P. Diddiliys här utan Six Reasons. Det finns ett par långa dialoger som är så övertygande att jag förstår att ingen vanlig skådespelare skulle kunna göra ett större intryck. Det är speciellt en scen med Darontay McClendon som spelar Cyril i filmen som jag gillar mest då han förklarar hur han fick sitt namn. Direkt efter den scenen trodde jag att han var en person från någon filmskola men kollar man på extramaterialet på DVD:n får man veta sanningen. Han är i verkligheten 18 år och har redan suttit inlåst för att ha slagit ner en man med en kofot!

Filmen är inte rasistisk, men den är brutal som bara den. Den visar hur detta gäng, Eastside Red Riderz, lever sin vardag med vapen, knark och gängbråk. Man ser att regissören vill visa en mer verklig bild av ghettolivet med hjälp av att filma när en kille gör knark i sitt kök eller när de plundrar en familjs hem och våldtar en kvinna. Detta är inte alls en trevlig film men tyvärr chockar den inte för mycket heller. Jag får en känsla av Moodyssons Ett Hål I Mitt Hjärta. Filmen försöker chocka för mycket och får därmed en omvänd effekt.

Eftersom hela filmen är gjord med en DV-kamera blir filmen väldigt dokumentärisk men på nått sätt får jag bara känslan av att filmen är ful. Vissa scener blir äckligt verkliga som när blod och eldstrider sker men annars får jag bara dåliga flashbacks av Blair Witch Project.

Gardneer 1 har röstat

av Gardneer