Recension av Gangs of New York

Ã…r: 2002
27/8 2003
Recenserad av fredzilla
J
ag ska erkänna: jag ville se Gangs of New York nästan enbart för att den hade cameos av Giovanni Lomardo Radice, Barbara Bouchet och David Hemmings. Det var nästan den enda anledning först. Jag har aldrig varit förtjust i historiska filmer, speciellt inte när det handlar om sent artonhundratal och tidigt nittionhundratal.

Gangs of New York är en film där jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig. Å ena sidan så är det ett ganska intressant ämne (gäng är alltid intressant) och Scorsese hade all möjlighet i världen att göra detta till sin bästa film, men å andra sidan så verkar det inte som om Scorsese vet vad han ska göra med filmen. Det spretar åt många olika håll och vissa saker, t ex den romantiska delen med Cameron Diaz, känns inte alls nödvändig. Jag är så ond att jag anser att man kunde ha tagit bort hela den sidostoryn och kört hårt på manliga slagsmål istället.

Skådespelarna är som vanligt i en Scorsese-film en fröjd att se och höra. Daniel Day Lewis rullar med ögonen, har stor mustasch och slaktar folk på löpande band. Men inte en tendens till överspeleri (som jag fruktade). Pålitliga karaktärsskådisar som Jim Broadbent (i stort skägg!), John C. Reilly (med stora polisonger!) och Brendan Gleeson (med stort rött hår) är riktigt, riktigt bra och övertygande i sina roller.

Cameron Diaz gillar jag nästan alltid och hon skötte sig väldigt bra här, även om jag hela tiden kommer att tänka på Heather Grahams hyfsat katastrofala insats i mästerverket From Hell och hennes sockersöta gestalt som ”erfaren” prostituerad (nästan Pretty Woman-varning där). Men det fungerar, Diaz har större charm än Graham och vi övertygas på något omöjligt sätt att hon är övertygande som sliten, fattig (fd?) prostituerad och småtjuv.

Leonardo Di Caprio tycker jag nästan alltid är tråkig, så även här, även om han klarar rollen relativt bra. Det stora problemet är att det hela tiden talas om hur hans karaktär skulle vara blodtörstig och våldsam och att man skulle kunna sig vilddjuret inom honom och blaha blaha. Det fungerar inte. För på den fronten ser och beter han sig lika farligt som igelkotten utanför min lägenhet – han sticks lite, men sedan rullar han ihop sig och ska se gullig ut istället.

Historien rullar upp sig i maklig takt utan någon större brådska och det fungerar bra, förutom vissa kärlekshistorier då. Men då det inte är brutala slagsmål och Daniel Day Lewis som härjar så får man helt enkelt njuta av all underbar scenografi och typiska ”osynliga” digitala effekter – det ser makalöst bra ut, allt till briljant musik av Howard Shore.

billybob 6 har röstat
fredzilla 8 har röstat