Recension av Get Hard

År: 2015
22/6 2015
Recenserad av jotnan
W
ill Ferrell spelar James King, en vit multimiljonär med ett team av latin-amerikanska hushållerskor och en gäststuga till sin gäststuga. När han blir ditsatt för skattefusk vill domaren göra ett exempel av honom genom en tioårig dom på ett av dem värsta fängelserna i Kalifornien. För att slippa bli våldtagen måste han tuffa upp sig inför fängelsetiden och helt enkelt ”Get Hard” (som självklart används i lata ståfräs-referenser hela filmen igenom.). Därför anställer han mannen som vaxar hans bil, Darnell, som spelas av Kevin Hart, som en lärare på grund av att han är svart, och måste såklart redan ha suttit i fängelse. Tillsammans försöker de lära King hur man slåss, hur man ter sig och, på en gayklubb, hur man ger avsugningar ifall det skulle behövas.

Som själva upplägget ser ut är det inte svårt att lista ut att Get Hard tänker dra skämt kring ras och sexualitet, på det inte så politiskt korrekta sättet. Till det säger jag: Kör på! Man får skämta om allt, så länge man verkligen är kapabel att göra det roligt. Och det är här Get Hard blir väldigt, väldigt pinsam.

Jag är absolut inte den som blir kränkt av filmer. Särskilt inom humor tycker jag heller inte att man ska klassa skämt som olämpliga eller för chockerande. Man ska hålla sig borta från att kontrollera just den genren. Humor måste få ta de svängar som humorn känner att den vill, annars blir det inte roligt. Men chockhumor för sakens skull är inte roligt. Kontroversiella ämnen kan vara en perfekt ingrediens till skämt, inte ett skämt i sig. Humorn kan inte bestå i att enbart nämna eller anspela på våldtäkt, rasism eller homosexualitet, ungefär som ett konstaterande, och förvänta sig ett skratt. Här sker det flera gånger i minuten och det blir mycket snabbt tråkigt. Ett skämt måste ha finess, och Get Hard är väldigt fattig på den fronten.

Hittills låter Get Hard som en rakt igenom sunkig komedi utan några som helst finesser. Och det hade gott och väl kunnat vara just så, om det inte vore för de två huvudrollsinnehavarna Kevin Hart och Will Ferrell. Som ett fan av Harts stand-up känner jag igen mig på ett positivt sätt genom hela filmen. Kevin Harts rappa humor, stil och framförallt hans geniala reaktioner på allt som händer lyser nästan lika starkt som hans bästa stand-up-material. Han gör verkligen filmen till sin egen, vilket också leder vidare till Will Ferrell. Vissa har svårt för honom, vissa inte. Jag hör till den senare kategorin. I Get Hard är han så Will Ferrell-ig som det bara är möjligt, vilket jag uppskattade om än rollen kunde vara, ja, LITE VÄL helt enkelt. Hans roller har alltid varit lite awkward och stereotypiskt ”white guy” men ibland börjar man nästan misstänka att James King lider av någon utvecklingsstörning.

Hart och Ferrell är helt enkelt två riktigt roliga personer, i nästan vad som helst de är med i. Deras personkemi är rätt så skön och några gånger genom filmen fick jag mig ett par riktigt goda skratt. Men allt för ofta får man känslan att de brottas med det grovt undermåliga materialet som Get Hard består av. Med ett bättre skrivet manus, mer substans i skämten och en nedtoning på allt kontroversfrossande hade Get Hard kunnat vara en riktigt bra komedi. Men jag kan inte recensera en films potential, bara den färdiga produkten, och som färdig produkt är Get Hard inte alls särskilt bra. Det är osäkert ifall filmens radarpar kan kompensera för det, men kanske nästan, någonstans. Därför får den här filmen av mig trots allt en Mycket Svag Rekommendation.

Jonathan Johansson

jotnan 1 har röstat