Recension av Ghost Ship

Ã…r: 2002
20/12 2004
Recenserad av QZQ
B
esättningen på ett bärgningsfartyg får ett tips om ett drivande skepp mitt ute på havet. De beslutar sig för att undersöka det hela. Väl ute på internationellt vatten finner de ett enormt kryssningsfartyg som har varit försvunnet i ungefär fyrtio år. Skeppet är i jättebra skick och det ser ut att bli lätt som en plätt att bärga tillbaka båten till närmsta hamn. Men vad besättningen inte vet är att alla som reste med fartyget på dess sista resa omkom i en fruktansvärt tragiskt olycka. Nu kommer de tillbaka för att hämnas på alla lycksökare som försöker ta över deras spökskepp.

"Ghost Ship" är allt annat än en originell film, men trots detta så tycker jag om den. Den påminner om en hel rad andra filmer och emellanåt känns det som att manusförfattaren kanske tagit lite väl mycket inspiration från annat håll. Precis i början av filmen serverar Steve Beck, regissören bakom "Ghost Ship", en bloddrypande scen som känns kopierad av filmen "Cube". Men "Ghost Ship" teamet är inte först med att låta sig inspireras av just den filmen. Även skaparna av "Resident Evil" snodde just det temat, och efter den "Thirteen Ghosts". Trots detta så tycker i varje fall inte jag att man har fått nog av den här typen av filmer.

Min första tanke var att manusförfattaren Mark Hanlon borde skämmas för att han snott så pass mycket från andra filmer, men när man tänker på det så är det ju faktiskt ofta så att de bästa idéerna redan är gjorda. Om man då gör om dem lite så funkar de ganska bra att återanvända. Det som jag skulle kunna klaga på är att skådespelet i vissa fall känns ganska så trist, men det beror nog mer på att karaktärerna är bleka, än på skådespelarna. Den skådespelerska som jag skulle vilja ge en eloge för bästa prestation i den här filmen är Julianna Margulies som spelar Maureen. Regissören har gjort ett halvbra jobb med tanke på den höga budget som han uppenbarligen har kunnat disponera. Mycket mer än så här går väl egentligen inte att säga om "Ghost Ship". Är du sugen på en medelbra skräckfilm om spökskepp, eller om du gillade filmer som "Lost Voyage" och "Death Ship" skulle detta kunna vara en film som passar dig. Annars skulle jag tro att den här kommer passera obemärkt förbi.

Silverbullit 6 har röstat
QZQ 16 har röstat