Recension av Ghostbusters – spökligan

Ã…r: 1984
12/1 2004
Recenserad av Bobby Peru
G
hostbusters är ett bra bevis på att 80-talsfilmerna var de mest underhållande. Filmen handlar om New York's problem med spöken, och om männen som måste rädda stan från dessa slemmiga (!) varelser.

De tre männen heter Peter Venkman (Bill Murray), Egon Spengler (Harold Ramis) och Raymond Stantz (Dan Aykroyd). De blir kickade från sitt universitet, och beslutar sig för att jaga spöken i stället. Den vackra Dana Barrrett är den första som behöver hjälp, och det visar sig så småningom att hela staden New York blir påverkad av hennes lägenhet.

Ghost Busters är en mycket underhållande film. Specialeffekterna av Richard Edlund var banbrytande på sin tid, och är fortfarande coola och imponerande. Skådespelarna skulle kunna ifrågasättas, bland annat finns det brister i Harold Ramis spel, men Bill Murray är så rolig att de andra kommer lite i skymundan. Regin av Ivan Reitman är tämligen ordinär men bra. Soundtracket är ju mest känt, det är Ray Parker Jr. som framför den välkända titellåten.

Denna film var en riktig "kioskvältare" på sin tid. Den var omåttligt populär, särskilt i USA. I dag kan den framstå som barnslig, och visst är den det, men på ett kul sätt.

Ghostbusters ska inte tas på allvar. Se den - endast för underhållningens skull.

Rollywood 2 har röstat
Bobby Peru 16 har röstat