Recension av G.I. Joe: Retaliation

År: 2013
27/3 2013
Recenserad av August Dellert
D
en nya G.I. Joe-filmen med undertiteln Retaliation fortsätter där den förra slutade. Cobra Commander och Destro är fängslade medan superstyrkan som kallar sig G.I. Joe inväntar den hämd som utlovades i slutet av förra filmen. För de som inte redan vet om de så är G.I. Joe en klassisk serie med leksaker som utkom redan 1964 och utvecklades sedan om 1982 till vad det även liknar idag. Det handlar om ett gäng stiliserade och stereotypiska actionhjältar som har olika specialiteter och strider för att försvara världen emot de onda figurerna som kallar sig Cobra. Förutom leksaker har det även förekommit serietidningar, animerade tv-serier och tv-spel. De har fått lite av en ikonisk kultstatus och nu är de alltså tillbaka med sin andra långfilm.

Som liten lekte jag ofta med mina "Joes" och följde flitigt serien på tv. Därför är det både en förtjusning att se dem återupplivas och en stor besvikelse när jag upplever resultatet. Förra filmen var en av de största besvikelser jag upplevt och jag hade verkligen hoppats att de lärt sig av sina misstag och gjort bättre ifrån sig den här gången. Marginalt bättre är den, men den gör inte rättvisa till de figurer och den mytologi som presenteras. Konceptet är i grunden inte allt för olikt Marvels Captain America eller Transformers, som även de handlar om en övertydlig och väldigt onyanserad kamp mellan gott och ont, med ikoniska figurer som ledord. Men till skillnad från dessa exempel på filmer så innehåller G.I. Joe-filmerna inte någon självdistans, humor eller glimt i ögat, vilket är essentiellt för att handlingen inte ska kännas totalt urlöjlig. Vilket är precis vad den tyvärr gör i G.I. Joe Retaliation.

Det finns stunder då filmens action faktiskt imponerar, som scenen med ninjorna på berget, men för det mesta är det ytligt skjutande det handlar om. Den lilla humor som erbjuds övertygar också tyvärr sällan. På filmens affisch ser vi Bruce Willis och Channing Tatum, men låt er inte luras. Dessa skådespelare är endast biroller. Det är Dwayne "The Rock" Johnson, en stum Ray Park och ett par okända skådespelare som är huvudrollerna. Jag kan även tillägga att 3Dn är godkänd och stundtals lite häftig, men inget som gör filmen sevärd i sig.

Jag fullkomligt älskar flera av seriens figurer så som Cobra Commander, Destro, Snake Eyes och Storm Shadow, och de både ser och låter bra i filmatiseringen. Men Cobra Commander syns sällan och Destro har helt uteblivit den här gången. Dessutom drar filmens usla manus ned det mesta till en smått obekväm klysha. Retaliation är något bättre än förra filmen men G.I. Joe förtjänar faktiskt fortfarande mer än så här.

August Dellert 2 har röstat

av August Dellert