Recension av G.I. Joe: The Rise of Cobra

Ã…r: 2009
13/8 2009
Recenserad av Sarlac
E
tt företag som tillverkar vapen, MARS, tar fram ett vapen som kan äta sig igenom metall inom loppet av sekunder med hjälp av avancerad nano-teknologi. Under transporten av stridsmissilerna blir militäreskorten anfallen och nästan utplånad av en elitstyrka med avancerade vapen och rustningar. De blir dock stoppade i sista sekunden av den hemliga organisationen GI Joe. Det visar sig sedan att de som försökt stjäla missilerna är en annan organisation som ämnar använda missilerna för att sprida skräck i hela världen.

De två yrkesmilitärerna som överlever attacken, och blir räddade av GI Joe, heter Duke (spelad av Channing Tatum) och Ripcord (spelad av Marlon Wayans). De testas och tränas så de blir en del av GI Joe då det visar sig att de verkar vara rätta virket och för att Duke har ett förflutet med den som ledde attacken, Baronessan (spelad av Sienna Miller).

Missilerna blir stulna av GI Joe och så börjar en kamp mot klockan då de ska användas omgående för att ta ut huvudstäder i världen. Det är raskt tempo, från början till slut och man kan lugnt säga att det är mer action än handling. Dock är inte detta något negativt då de faktiskt levererar det som trailern lovar. Det är även riktigt snygg action med lite transformers-vibbar då de i en scen jagar efter Baronessan och själva har avancerade rustningar som gör att de tripplar sin styrka och snabbhet.

Vilka är de negativa sidorna då tro? Jo det är faktiskt främst bleka skådisar som drar ned betyget rejält. Channing Tatum är den blekaste och mest oengagerade skådespelaren jag sett på vita duken sedan Steven Seagal. Marlon Wayans känns lika malplacerad som en elefant på en fotbollsplan. Hans enda syfte är att vara den tokrolige vapendragaren och detta gör detta till en hemsk duo. Förutom detta är manuset hemskt, samtliga repliker består nästan enbart av barnsliga oneliners som aldrig träffar rätt.

I slutändan är denna film faktiskt överraskande bra, om man bortser från taffligt skådespel, usla repliker och bombardemanget av klyschor. Det är som en transformers där de helt enkelt klippt ned snacket och fokuserat på actionen. Detta gör den faktiskt bättre än transformers så den får därför en svag fyra.

frienatic 1 har röstat
zerion 3 har röstat