Recension av Gigi, ett lättfärdigt stycke

Regissör: Vincente Minnelli
Ã…r: 1958
8/2 2004
Recenserad av JoeZ
G
igi är Vincentes Minellis belönade storverk. Den gick hem med hela nio Oscars 1958. En musikal förstås.

Den utspelar sig i början av 1900-talet. Då bilar var nytt och dem släckte törsten med champagne ("They Night They Invented Champagne" sjungs med stor glädje), det förstås om man hade pengar nog.
Gigi (Leslie Caron) är lite av en bortskämd ung dam. Hon bor tillsammans med sin mormor Madame Alvarez (Hermione Gingold). Det är Gigis moster som lär upp Gigi till att vara en fin flicka, "Bad table manners have broken up more households then infidelity" säger mostern medan hon lär upp Gigi hur man förhåller sig vid matbordet.
Vi har också Gaston (Louis Jourdan) som är en ungkarl som börjar bli trött på alla te-partyn och Paris. Han är mycket god vän med Gigi, dem har helt enkelt kul tillsammans eftersom båda är lite trötta på livet i Paris.
Sen har vi självklart den glada farbrorn vid namn Honore (Maurice Chevalier) som njuter i fulla drag av vad livet har att erbjuda, särskilt "The heavenly creatures" kallad kvinnor och gärna unga för det håller en ung, enligt han.

Jay Lerner och Frederick Loewe har skrivit den underbara och Oscarsbelönande musiken till Gigi, dem har mycket instrument om man jämför med andra stora musikaler. Trumpeter och annat ljuder högt i bakgrunden och det tar ett tag att vänja sig vid.

Egentligen så finns det fler saker att vänja sig vid; miljön som känns alldeles för utsmyckad. Bakgrunderna personerna sitter i är fullproppade med fina grejer och eftersom kameran använder sig av så lite utrymme så känns det alldeles för plottrigt. Den franska brytningen är ett störande moment som man fort vänjer bort.
Ändå så ger allt detta en mycket realistiskt bild av Paris, så man får väl bara tacka och buga för dessa fantastiska prestationer teamet har lyckats med, men som sagt man vänjer sig.

Det som överraskar är skådespeleriet. Leslie spelar sin roll underbart och när hon sätter sig ner för att börja sjunga "The Parisians" kan vi inte göra annat än att sjunga med.
Louis gör ett fantastiskt jobb som Gaston, han sjunger två sånger ensam: "Gigi" och självklart den fantastiska och lättsamma "She's Not Thinking Of Me", där han sjunger det mesta i huvudet.
Sen har vi Maurice som stjäl varenda scen han medverkar i, sparar dock scenen när han och Hermione sitter vid restaurang bordet i den oförglömliga scenen där dem sjunger "I Remember It Well", man känner en underbar sammanhörighet mellan dem.
Maurice fungerar också som en berättare och pratar med oss genom kameran. Det är inte heller konstigt att Maurices sång nummer är dem bästa heller, han skiner totalt av karisma.

Det som är kul att se är också Gigis förvandling. I början ser vi endast henne som en flicka, vill ha kul och skuttar omkring, mot slutet så kan vi inte låta bli att se hennes charm och vackra sätt.
Historian är lite förutsägbar, efter en timme så kan vi luska ut vad som kommer att hända.

Vincentes Minnellis Oscarsbelönande regi är fantastisk. Under sång numren så rör han kameran på ett fantastisk sätt eller inte alls. Vi ser aldrig att kameran klipper till en annan vinkel.

Det som går att klaga på är Dvd:ns widescreen utgåva. Tänk att få se dessa fantastiska miljöer i fullt format, så den var inspelad. Det skulle passa mycket bättre.

Det är omöjligt att älska den här om man gillar musikaler. Första gången jag såg den så blev jag lite besviken, men efter ett par dagar så började man vänja sig vid tanken av miljöerna och det andra och blir totalt förälskad i denna fantastiska, underbara och charmiga musikal.
"Thank Heaven For Little Girls" sjunger Maurice glatt, jag sjunger "Thank Heaven For Gigi".

JoeZ 8 har röstat

av JoeZ