Recension av Gilbert Grape

År: 1993
15/7 2004
Recenserad av billybob
G
ilbert Grape bor i Endora en amerikansk småstad. Att bo där är som att dansa utan musik, säger Gilbert. Livet verkar gå honom förbi och det känns om om han skulle ta hand om sin utvecklingsstörda bror Arnie för evigt. Men så en dag kommer Becky till Endora och Gilbert hamnar i andra tankar.

Det var de långtråkigaste jag sett sen tanten fastnade på ullareds reaavdelning! Hela filmen är ett enormt slöseri med tid, tid som man kunde ägnat åt viktigare och roligare saker, tex rensat navelludd, sorterat strumplådan eller sett repriser av Onideinlinjen, detta underskattade mästerverk*ironi*.
Manuset tycks ha varit obefintligt, kan riktigt se hur Lasse instruerat Leo att "muppa" sig medan övriga aktörer försöker improvisera kring detta. Kände mig lyckligt lottad då jag lyckades somna en bit in i filmen så jag slapp se det mesta utav eländet. Vaknade med en isande skräck i kroppen då öppningsscenen åter spelades upp i slutet, vilken mardröm, skulle eländet börja om på nytt!?! Nej, lyckligtvis var det bara ett bevis på bristande fantasi som gjorde att Hallström återanvände inledningsscenen. Förmodligen för att göra filmen ännu lite längre och ännu lite tråkligare. Grattis Lasse, du lyckades!

Craxyknas 6 har röstat
mast 3 har röstat