Recension av Gladiator

År: 2000
16/2 2004
Recenserad av carreyholic
R
idley Scotts Gladiator från år 2000 handlar om krigsgeneralen Maximus (Russel Crowe) som efter många segrar på krigsfältet har blivit kejsar Marcus Aurelius närmaste förtrogne. Kejsaren (Richard Harris), som är döende beslutar sig för att överlämna sitt ämbete till Maximus istället för sin son Commodus, som han är rädd skulle missbruka makten. När Commodus får reda på faderns beslut, så dödar han honom i vredesmod och ger också order om att Maximus och hans familj skall dödas.

Maxmimus överlever dock mordförsöket och blir istället tillfångatagen och såld som slav. Han tränas sedan upp till att bli gladiator. Som en skicklig gladiator på arenan får Maximus sin chans att återvända till Rom och hämnas på den man som bär ansvaret för hans familjs död.

Gladiator är en fantastisk film, en spektakulär episk berättelse som berör en ända in i själen. Med makalösa actionscener, suverän dialog och poetiskt bildspråk så är denna filmen allt man kan önska och lite till

Magnifika skådespelarinsatser av samtliga inblandade. I synnerhet av Russel Crowe i huvudrollen, som gör ett mästerligt porträtt av en man som, förlorat allt och som nu bara lever för hämnd. Joaquin Phoenix är också oförskämt klockren i sitt porträtt av den ondskefulle och äregirige kejsaren Commodus.

En visuellt mycket begåvad film, med ett mästerligt soundtrack. Den här filmen är helt enkelt ett mästerverk, som du sent kommer glömma.

Craxyknas 14 har röstat
>-=|Lazio|=-< 28 har röstat