Betyg idag: 1 045 Besökare idag: 4 826

År: 1975
24/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
G
ökboet är en av världens bästa filmer, om inte den bästa. Jag har olika kandidater varje gång jag utser min personliga favoritfilm, och den här filmen dyker alltid upp jämte andra '70-talsklassiker som A Clockwork Orange och Taxi Driver.

Filmen är baserad på Ken Kesey's roman, och producerades av ingen mindre än Michael Douglas. Några år tidigare hade fadern Kirk Douglas köpt manuset, men ingen ville göra film av den. Michael tog tag i det, och slutligen utsågs tjeckoslovaken Milos Forman till regissör.

Tidigare hade Gökboet gått upp på Broadway.

Filmen utspelar sig på ett mentalsjukhus som ligger i Oregon (där filmen även spelades in). Där är allt frid och fröjd, tills en vacker dag... Då dyker nämligen före detta fängelsekunden Randle P. McMurphy upp. Han kommer i syfte att skoja till det lite (observera att denne McMurphy inte är mentalt störd eller handikappad som de flesta är på sjukhuset, utan han är bara kriminell och farlig för allmänheten).

Hans uppdykande får blandade konsekvenser. Patienterna gillar honom, för han är en normal människa som är som en slags underhållare för dem, men sjuksköterskan Mildred Ratched och andra som jobbar där (bland annat några svartaväktare) gillar inte hans uppsyn.

Efter ett tag vänder McMurphy upp och ned på hela stället. Bland annat tar han med fångarna ut på en fisketur. Han blir dessutom polare med en dövstum indian, som kanske inte verkar vara den han egentligen är.

I början är McMurphy's lek kul och en frisk fläkt för patienterna, men sedan ifrågasätts hans uppträdande allt mer. Är han normal eller sinnessjuk?

Gökboet är en fantastisk film. Jag blir nästan lite nervös av att skriva den här recensionen, för jag är rädd att lämna ut eller glömma vissa detaljer jag vill skriva, för det finns så mycket fint att skriva om filmen. Så bra är den faktiskt.

Jack Nicholson gör världens bästa skådespelarinsats som McMurphy. Fan vad bra den karlen är!! Han är fullständigt övertygande i sin roll, och gör den också multidimensionell och sympatisk. Man håller på honom, trots att han egentligen är en rebellisk buse som bara vill jävlas, men ändå ha kul med patienterna (som har en rätt trist tillvaro).

Det finns andra skådespelare att notera; bland annat Louise Fletcher. Hon är också bra som Nicholson's raka motsats. Hon spelar nämligen den sura och allvarliga sjuksköterskan Ratched (som McMurphy föredrar att kalla "Rat shit" i smyg).

I tidiga roller kan man se Danny DeVito och Christopher Lloyd från Tillbaka till framtiden. Det är faktiskt kul att se de i så tidiga roller, när de var så pass unga. Lloyd gjorde som jag vet sin debut, och även Brad Dourif debuterar som stammande Billy Bibbit. Scatman Crothers (den svarte kocken i The Shining, 1980) är med i en biroll.

Vad ska jag skriva förutom de fina skådespelarna? Ja, filmen är toppen från början till slut. Regin är 100 % av kompetente Forman. Den fungerar utmärkt både som skarp samhällskritik och svart komedi. Filmen har allvarliga undertoner fast den är otroligt rolig också. Patienterna är egentligen stackare som utmålas som freaks, men man kan ändå skratta åt deras öden. Och man kan gråta, också.

Det är ännu sorligare att tänka på att många av patienterna i filmen var riktiga sådana. De användes för att understryka realismen.

Gökboet är som sagt en sann klassiker. Den innehåller klassiska scener från början till slut. Några av scenerna som är värda att notera är självklart den dråpliga fisketuren, när Nicholson's karaktär spelar basket med indianen ("put the son of a bitch in the basket, Chief!") och när McMurphy agerar kommentator till en baseballmatch.

Det finns oändligt många, och att egentligen försöka sig på att rada upp dem är nästintill omöjligt. Alla scenerna är nästan lika bra, de jag nämnde var bara de extra fina.

Filmen var oändligt populär på bio här i Sverige. När den kom var den så eftertraktad att den faktiskt gick ända in på 80-talet!! Den gick över tio år på bio i Stockholm. Det är ett glasklart bevis på filmens värde. Tillsammans med Gudfadern är Gökboet den mest populära filmen inom kritikerkåren. Att någon sådan skulle kunna ogilla filmen har jag svårt att tro. Och ja: SÅ BRA är den.

Hela fem Oscarsstatyetter delades ut till filmen. Den vann faktiskt de Fem Stora, vilka är för bästa film, regissör (Forman), manliga huvudroll (Nicholson), kvinnliga huvudroll (Fletcher) och manus efter förlaga (Bo Goldman och Lawrence Hauben). Den nominerades också till fyra andra, bland annat för musiken av Jack Nitzsche och debutanten Brad Dourif (bästa manliga biroll).

Gökboet är en rolig, varm, sorglig, gripande och tankeväckande film som bör ses av alla som på allvar gillar film. Ni som inte har sett den har verkligen missat en fin upplevelse. Och det är onödigt att missa chansen.

Till alla er som ännu inte har sett den: låna den, köp den eller gör vad ni vill, men ni är inte riktiga filmentusiaster om ni inte har sett den här filmen.

Och det står jag för.

JoeL431 24 har röstat