Recension av Gone Girl

År: 2014
6/10 2014
Recenserad av Mat1az
F
incher är tillbaka. Den psykologiska thrillerns mästare har gjort det igen. Denna gång i sällskap av författarinnan Gillian Flynn. Flynn står här för manuset, baserat på hennes egna bästsäljande roman som sålt i flera miljoner exemplar världen över.

Filmen följer Nick Dunne (Ben Affleck). På sin femte bröllopsdag kommer han hem och upptäcker att frun Amy (Rosmund Pike) är spårlöst försvunnen. Polisen börja nysta i fallet och det dyker upp en hel del saker som inte stämmer. När media får nys om det hela är de inte sena med spekulationerna. Med mediacirkusen i full gång pekas plötsligt Nick ut som en lögnare. Har han mördat sin fru? Och är det i så fall verkligen hela sanningen på gåtan om Amys försvinnande?

Gone Girl är ett mörkt porträtt av det moderna äktenskapet. Det är också en studie av våra värderingar. Vem är det vi tror på och varför? Hur mycket av sanningen låter vi oss egentligen övertalas till av media? Förutom frågor som dessa är filmen även fylld med välplacerade lager av svart humor i sann ”Fincheranda”.

Vändningarna är många och kommer snabbt. Det blir ett ständigt bollande mellan vem man ska sympatisera med. Vem är det egentligen som är offret? Det snurras till rejält i huvudet. Man känner sig ständigt lurad. Ibland chockad.

Ben Affleck må ha ett och annat snedsteg i ryggen. Men på senare dagar har han verkligen gett prov på sig själv, både som regissör och skådespelare. Rollen som Nick Dunne sköter han utan invändningar. ”Gigli”-åren känns långt borta. Rosamund Pike gör en otroligt bra balansgång med sin karaktär. Det gömmer sig en väldigt olustig stämning bakom hennes ögon. Tyler Perry är stabil som advokaten Bolt och Neil Patrick Harris från ”How I Met Your Mother” visa att han även kan göra seriösa roller.

Slutklämmen är kanske filmens minst tillfredsställande parti. Speciellt efter en så lång och exceptionellt bra uppbyggnad. Det naggar på helheten, men inte så pass att filmen skulle bli dålig av det. Det känns lite för enkelt bara. Någon ny ”Seven” eller ”Fight Club” är det inte. Men sett till sin helhet är det svårt att lämna filmen som en besviken åskådare.

Mat1az 11 har röstat

av Mat1az