Recension av Good Bye, Lenin!

Regissör: Wolfgang Becker
År: 2003
25/3 2004
Recenserad av weng-weng
D
et här är berättelsen om Tyskland 1989. Uppdelningen i två länder gav två samhällen med skilda filosofier. Det nya ställdes mot det gamla och innebar livsavgörande förändringar. Framför är det här berättelsen om människorna som var där.
För den unga mannen i filmens huvudroll hänger hans mors liv på att han lyckas lura henne att muren inte fallit. Sanningen skulle sannolikt vara för mycket för hennes svaga hälsa.

Men Goodbye Lenin är också en mycket romantisk kärlekshistoria. När politiken och romantiken förs ihop är det sannolikt för att det ena ska kunna sko sig på det andra. De två passionerade ämnena visar sig också kunna ge varandra något, och en kombinationen kanske också är att rekommendera särskilt som genrerna var för sig ofta döms ut på förhand. Goodbye Lenin lyckas med bravur.
Den inte bara förenar de två genrerna, den befriar de dessutom från mycket av det negativa de så ofta få dras med. Här är inte kärleken någon sorts politisk brandfackla och politiken blir aldrig som ofta annars en mossig metafor för känslor. Istället planteras försiktigt en trevande förälskelse som sakta får slå rot mitt i resten av handingen och spira fram på egen hand.
Dessutom är varken polititiken eller kärleken helt endimensionell.

Av någon anledning har filmen en enorm mängd klaffel, och det är förstås lite oväntat i en annars så gedigen produktion, men det stör inte intrycket av att det nästan hela tiden är riktigt sevärt.
Moderns komatillstånd blir en perfekt fond för omvärldens förändring och samhällets lamslagenhet. Samtidigt tvingar sonens mer och mer ihärdiga trick i den alldeles för långt dragna lögnen fram en enorm uppfinningsrikedom. Det blir roligt, men det är mörka skratt med verklighetens steg hela tiden hotande nära just bakom.
Vad händer om hon får veta?

Ungdomarna i huvudrollerna ser ut som de är tagna direkt ur en JC-reklam, men utan att det känns irriterande. Istället omgärdas de, precis som resten av filmen av ett närmast poetiskt och varsamt handlag som aldrig går över gränsen till det fåniga, trots att handlingen knappast kan betraktas som realistiskt.

En välgjord och sevärd historielektion som utnyttjar verklighetens inneboende dramatik på bästa sätt.

weng-weng 27 har röstat

av weng-weng