Recension av Good Morning, Vietnam

År: 1987
3/6 2003
Recenserad av Paths_of_Glory
K
lädd i en helt vanlig amerikansk militäruniform och med ett uppträdande som skulle driva en rutinerad officer till hjärtinfarkt,anländer diskjockeyn och soldaten Adrian Cornauer till Saigon.
Redan morgonen därpå vrålar han ut sitt ,GOOD MORNING,Vietnam följt av den våldsammaste rockmusik som någonsin glödgat den militära radiostationens trådar.

Han är dagsmarscher bakom den gräns man satt upp för programinnehållet.
Adrian Cornauer blev soldaternas idol,befälens mardröm och civilbefolkningens märkligaste upplevelse av en västerlänning.

Innan Good Morning Vietnam kom ut så fanns det inget mer kommersiellt som att göra en Vietnamfilm.Men filmen som folk trodde skulle bli som DeerHunter,Apocalypse Now,Plutonen,Full Metal Jacket,Born on the Fourth of july m.m.blev istället en underhållande komedi och dramafilm som direkt blev älskad av alla. Trots att filmen mest cirkulerar runt glädje och olydnad i Amerikas militär bas i Saigon visas även det hemska kriget utanför radiostationen som Adrian inte hade en aning om.
Filmens budskap om kultursammanstötningar är mycket bra och den snabbkäftige Robin Williams är som skuren för rollen han utför sån godhet,galenskap och framförallt olydnad. Han är som en vild häst bland en jätteskock tjurar i en jättehage.
Han är något av ett ljus i ett samhälle där hopp,tro och glädje är försvunnen.
Rockmusiken i filmen är mycket bra vald och det blir aldrig det minsta tråkigt.
Det är en helt och hållet otrolig film som får en att bli glad, ledsen och förvånad och som alltid kommer att minnas som en storhetsfilm.

Rollywood 2 har röstat
Paths_of_Glory 8 har röstat