Recension av Gran Torino

År: 2008
17/12 2008
Recenserad av AnecdotistOwl
G
ran Torino, Clint Eastwoods senaste film (dock inte mycket senare än Changeling). Clint regisserar och spelar huvudrollen i den här fantastiskt bra filmen vars hans karaktär refererar starkt till hans tidigare, klassiska karaktärer som Dirty Harry och Mannen utan namn (dollartrilogin) på det sättet han porträtterar Walt Kowalski – en sur, hård gubbe som inte tar någon skit.

Detta är Clintans första roll sedan Million Dollar Baby, det var alltså fyra år sen han hade en roll i en film, dock så har han varit väldigt aktiv i filmskapandet då han bara i år har gjort två filmer, och sent 2006 så gjorde regisserade han två episka krigsfilmer. Personligen så älskar jag när han både regisserar och spelar i filmer, ju mer Clint, desto bättre. Och det vet jag att fler håller med mig om. Filmer som Million Dollar Baby, The Outlaw Josey Wales, Unforgiven och A Perfect World har ju varit inte bara framgångsrika utan även väldigt, väldigt bra.

Åter till filmen. Den fokuserar sig på Walter Kowalski, Clints karaktär. En arg och gammal krigsveteran som precis förlorat sin hustru. Han är full av hat med rasistiska fördomar vilket är opassande för hans situation då råkar vara den siste vita mannen i det område han bor i, självklart är han för envis för att flytta. Han har två stora kärlekar, den ena är hans gevär som han har haft med sig sen han krigade i Korea och det andra är hans bil, en Gran Torino.

En kväll så försöker granngrabben, under tvång av ett lokalt (och illegalt gäng) stjäla Walters Gran Torino. Ett misstag som de flesta inte skulle vilja göra. Walter tar honom på bar gärning och skrämmer iväg honom. Under omständigheterna dock, så visar det sig att hans grannar inte är så hemska som han har tyckt innan. Det ena leder till det andra och Walter försöker tillslut vända om på granngrabbens liv, hålla honom borta från brott och dumheter.

Gran Torino är i helhet en väldigt stabil och bra film. Den har en engagerande och intressant handling som får mig att inte vilja missa en sekund. Den är visserligen fyllt med många stereotypkaraktärer, som jag personligen finner underhållande, men stjärnan i filmen är självklart Clint som Walter. Filmen får mig inte bara att få underbara små konstanta glädjerus när Clintan slänger iväg sköna repliker, den får faktiskt mig även att längta tills jag blir en gammal gubbe, då jag får köra med folk så som Walter gör, det trodde jag då aldrig.

Walter är helt klart i klass med Mannen utan namn och Dirty Harry, bara en föråldrad version skulle jag säga. Och det är precis vad jag ville ha utav den här filmen, ännu en fantastisk karaktär att älska. Det är ju trots allt ett känt fenomen att när Clintans karaktärer blir sådär extra bra som dem blir ibland, så höjs även filmen.

Filmen har ett bra tempo och blir aldrig ointressant eller riktigt förutsägbar. Gran Torino är utan tvekan årets bästa film vad gäller min åsikt och en självklar fullpoängare. Jag hoppas på att den blir lika framgångsrik som jag tycker att den förtjänar, och jag hoppas verkligen att den blir nämnd på Oscarsgalan, jag håller tummarna Clintan, för han skiner verkligen i den här filmen!

themovieguru 6 har röstat
Rollywood 8 har röstat