Recension av Grease

År: 1978
30/10 2003
Recenserad av connya
J
ag har väl kanske aldrig riktigt varit svag för musikaler även fast jag inte har någonting riktigt emot dem. Det känns samtidigt lite fegt att tycka att just Grease kanske är den bästa utav dem alla. Men varenda gång jag ser John Travolta som Danny och Oliva Newton som Sandy så kan jag inte låta bli att älska filmen så mycket.
Allting utspelar sig på 50 - talet kring ett gäng high school ungdomar som ska sluta skolan och ut och leva sina vuxna liv. Just handlingen kretsar kring kärlek, bilar, brudar och rock liksom musiken. Jim Jacobs och Warren Casey skrev en oförglömlig hyllning till allting som gör att vi älskar musik och koreografin passade perfekt till alla sångnummer.
Men mest är det ju givetvis John Travolta som gör allting så perfekt. Den hårda killen som egentligen är så mjuk och snäll inuti och faller för den söta flickan och när han överdriver sin sommar i numret "Summer Nights." samtidigt som Olivia sjunger den romantiska sanningen för sina kompisar stämmer paret upp i filmvärldens finaste musiknummer.

Regissören Randal Kleiser satte ihop en underbar film och det som alla som varit med på en produktion alltid brukar säga är att de tror att glädjen, kärleken till filmen och hur fantastiskt roligt det var att spela in den förhoppningsvis syns på duken. Jag brukar alltid tycka att det är en klycha men i Grease känns det som att varenda leende, varenda liten scen verkligen är gjord med kärlek.

Att det sedan är världens bästa film att dra hem kompisarna för att se och kopiera upp sånghäftet och säga vem som är vem och vem som ska sjunga vad är en helt annan historia.

Rollywood 0 har röstat
cineasten89 10 har röstat