Recension av Green Lantern

Ã…r: 2011
18/7 2011
Recenserad av Mihon86
H
al Jordan är son till en av militärens modigaste piloter, men efter sin fars olyckliga död lever Hal på gränsen mellan liv och död. Efter en flygdemonstration så blir Hal avstängd under genomgående utredning. När en lila utomjording kraschlandar i New Orleans hamn blir Hal förste person på plats. Han får en grön ring och en lykta som han tar med sig innan hamnpolisen kommer. När han väl fått fram hemligheten i lyktan bär det av till den avlägsna planeten Ouar. Hal stiftar bekantskap med utomjordingar som arbetar för att behålla freden i galaxen; The Green Lantern Corp.

Hal Jordan spelas av Ryan Reynolds ('X-Men Origins: Wolverine' & 'The Proposal') som gör rollen som sig själv, med lite humor och lite hjärna, kanske som Hal är i serietidningarna. För regin står Matrin Cambell ('Zorro' & 'Casino Royale') som även med ett starkt facit i handen inte lyckats göra det bästa av ett dåligt och förutsägbart manus. Bland de övriga i ensemblen av olika kända skådespelare så har vi Blake Lively som ögongodiset och trotsiga Carrol Ferris. Peter Sarsgaard gör rollen som besatta och enstöringen dr. Hector Hammond. I rollen som Hal Jordans mentor Sinestro på planeten Ouar ser vi Mark Strong ('Sherlock Holmes' & 'Kick-Ass') som gör rollen som den röda utomjordningen på ett suveränt sätt.

Manuset i filmen är barnsligt förutsägbart och innehåller så många fel och pinsamheter att det känns nästan otroligt att Warner Bros (som ligger bakom 'Batman' & 'Superman') godkänner det och lägger ut 400 miljoner dollar för filmen och reklamen. Det är där som man mister filmen, i reklamen. När studion har marknadsfört filmen så mycket genom klipp och förlängda trailers så finns det inga överraskningar kvar, speciellt i en film som knappt är 2 timmar lång.

Effkterna är bra och ursnygga när man kommer till Green lantern Corps hemplanet. Flygscenerna är som mest bara godkända och inte särskilt speciella. Det märks att mycket har hänt sedan första visningen av trailern i slutet av 2010. Nu är det mörkare coolare och mer badass. Men filmen har en känsla av att var ofärdig och väldigt kort och de höga hypen på filmen känns bortkastat för något som ligger i samma fält som 'Priest' och 'Jonah Hex'.

Mihon86 8 har röstat

av Mihon86