Recension av Gröngölingarna slår tillbaka

År: 1995
9/4 2004
Recenserad av cineasten89
N
är jag var mindre, så älskade jag den enormt mycket för den charmiga och småsöta storyn, och att det är en film om barn som blir fotbollspelare gör ju att man älskar den om man är en tioåring.

Men nu när jag är äldre, så tycker jag att den blivit för tjatig och lite irriterande om en grupp ungar, som bara dräller omkring och stökar det till sig, som tas hand om en ny lärare från England och ortens sportfåne (Steve Guttenberg).

Vad är det för intressant med en film om barnungar som inte ens kan sköta sig i lektionerna som tränas för att kunna spela fotboll och sen vinna, kan jag inte förstå.
Det är så otroligt förutsägbar, vilket inte är förvånande för en sån film, och det är lätt att bli trött på hela den tjatiga storyn.

Men visst är det ändå charmig och småsöt, och man kan acceptera filmen som det är, som en okej underhållande film, men inte mer än så. Det är ingen perfekt familjefilm - det är snarare en sådär barnfilm. Visst kan jag hålla med om att det är en komisk underhållande film, men när man är tonåring så tycker man inte det är en särskilt bra film, och de underhållande scenerna i filmen är lite för löjliga.

Steve Guttenberg som brukade vara rolig, är nästan stel i filmen. Han är väl rolig i vissa scener, men han har spelat bättre, i bland andra Polisskolan, Cocoon, Tre män och en baby, Tre män och en liten flicka... I de filmer var han åtminstone underhållande och man kunde ty sig till hans roll.
Men i denna film är han enbart löjlig och stel.
Men ändå om jag ska tänka tillbaka till när jag var mindre och då jag älskade den - så är det en hyfsat och kul barnfilm som man gillar bara om man är runt tio år gammal. Och bara om man gillar sport.
Annars är det ingen film man vill se, än mindre en barnfilm.

cineasten89 2 har röstat

av cineasten89