Betyg idag: 1 678 Besökare idag: 5 120

År: 2002
14/4 2004
Recenserad av Orvar_Säfström
D
et är svårt att hitta en bra inledning till denna film, jag får börja med att pusta ut...

På 60-talet startar den brasilianska regeringen ett byggnadsprojekt som ska ge de fattiga och utslagna invånarna en plats att bo och leva. Snabbt förvandlas denna "förort" till Rio de Janeiro till ännu en kåkstad. Lokala gäng härjar fritt -rån och mord är vardag. I ett sådant gäng ingår storebrodern till vår huvudperson och berättare. Huvudpersonen Raketen drar sig för att bli involverad i smågangstrarnas eskapader, för feg för livet som gangster, eller helt enkelt för smart. Detta gäng börjar med att utföra smårån för att sedan lägga in en storstöt mot ett hotell. Rånet blir en totalkatastrof, därefter går medlemmarna i gänget skilda vägar och skilda öden. Den ända som fortsätter den inslagna banan på brott är Lill'Dice eller Lill'Ze som han kommer att kallas när han blir äldre. Handlingen förflyttas utanför Guds Stad till själva Rio där man kan göra stora pengar och vill man göra det ska man satsa på knarkbranschen, vilket Lill'Ze inser. För att inte avslöja så mycket mer, fortsätter man genom filmens gång att följa både Raketens och Lill'Zes bana; gängkrig, korruption, våld, humor, glädje, sorg och tragedi -allt i en salig blandning.

Bland det första som slog mig med denna film var hur oerhört snygg den är, bilden är knivskarp, färgerna är nästan överdrivet klara, största delen av filmen berättas genom skakig kamera, vilket tillsammans med den skickliga redigeringen bidrar till en slags dokumentär känsla. Och vilken inledning! Lill'Zes gäng jagar en förrymd kyckling genom trånga bakgator med vapnen dragna. Detta ger dig en försmak av den skitiga och brutala miljö som de befinner sig i, men som ändå fångas av en speciell humor.

Och sällan ser du en film med en sådan hög intensitet; både fotot, musiken och framförallt berättarstilen och skådespelet bidrar till detta. Okronologiskt berättad, stora delar av filmen berättas genom tillbakablickar med Raketens berättarröst och det görs på ett exemplariskt vis, det bästa av Tarantinos berättarstil tillsammans med den höga pulsen i Scorceses Goodfellas.

Allt våld och knark berättas med en så "oglorifierande" stil att man finner sig själv småskrattandes åt vissa brutala scener, det här är dock ingen lättsam film, den är på samma gång lika tragisk som den är underhållande. Oavsett om du lämnar filmen upprymd och full med energi, eller om du sitter kvar i soffan och är betagen av gatubarnens situation, kan du inte förneka att det du just upplevt håller prima klass.

Kort sagt en klassiker som alla borde se.

billybob 18 har röstat
Filangee 16 har röstat