Recension av Hair

År: 1979
24/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
R
egissören bakom denna dramamusikal heter Milos Forman. Till hans mest kända verk hör Det brinner min sköna!, Gökboet, Amadeus och Larry Flynt - skandalernas man. Och så den här hippiefilmen.

Filmen handlar om den unge bondgrabben Claude. Han ska tjänstgöra i Vietnam. I början av filmen ser vi när han reser från sin hemstad i Mellanvästern. Han ska lämna den för New York.

Detta påminner till viss del om kultklassikern Midnight Cowboy från 1969. Jag jämför dem två för att båda handlar om unga grabbar från landet som sticker till storstan. Men medan karaktären i "Cowboy" söker lyckan som gigolo, så söker Claude i den här filmen o(lyckan) i krig.

I New York ska han stanna några dagar, för att sedan åka till militärbasen och dra vidare till Vietnam. I New York träffar han genast några skumma hippies ( i Central Park) som gillar att sjunga, dansa, knarka, och att ha sex. Ledaren för gänget heter Berger (spelad av underskattade Treat Williams).

Efter ett tag börjar Claude umgås med gänget. De blir så småningom riktigt goda vänner. Men han tvivlar lite på Berger, som uppför sig illa. Bland annat blir han gripen av polisen efter att ha dansat på ett bord under ett rikemansparty. Och när han blir gripen, blir alla det.

Claude betalar borgen och löser ut dem. Scenen på bordet tillhör filmens bästa, för den är roligt genomförd och musiken är störtskön.

Det finns en viss ironi i filmen. Claude spelas av blonde John Savage, som ett år innan medverkade i Deer Hunter, där han spelar en soldat som blir skadad i Vietnamkriget.

Hair är en rolig, svängig och gripande drama/rockmusikal som utspelar sig någon gång under slutet av '60-talet. Trots att filmen är från 1979 återskapas känslan på ett bra sätt. Musiken passar även den bra in i tidsatmosfären.

Den innehåller dock lite svagheter. I bland kan den kännas flummig, mycket p.g.a. att den är daterad, och musiken är inte alltid bra (och används lite för mycket), men det vägs upp av de fina skådespelarnas insatser och trivsamheten som filmen besitter. Trots att den är varm och rolig så är den också stark och sorglig (särskilt mot slutet).

Hair må inte komma upp i samma klass som Singin' in the rain, West Side Story, Cabaret eller liknande musikaler, men den är ändå mycket bra på sitt sätt och rekommenderas varmt.

Och gillar ni denna ska ni givetvis se Grease, som faktiskt kom året innan Hair.

Bobby Peru 10 har röstat

av Bobby Peru