Recension av Hairspray

År: 2007
19/10 2007
Recenserad av niklasringdahl
F
ilmen utspelar sig på 60-talet och berättar om Tracey Turnblad och hennes vilja att bli dansstjärna på den lokala tv-stationen, trots att hon inte direkt är trådsmal. Detta uppenbaras direkt av de som bestämmer, men alla andra gillar henne och vill att hon ska lyckas, att hon ska ta sig förbi "alla andras" fördomar. Några av de som tror på Tracey är skolans färgade elever, vilka inte har tillträde till samma lokaler som de vita och som framförallt dansar på ett helt annat, häftigare sätt än de vita eleverna. Men lika lätt som alltid så blir Tracey vän med de färgade eleverna och i rättrådig tonårsanda blir hon förskräckt över att de inte har lika rättigheter och börjar slåss för dessa. Egentligen är det bara ett fåtal personer i hela filmen som egentligen företräder de där fördomarna som "alla" har, vilket blir lite löjligt. Det är en pastisch, naturligtvis, men det är ju inget som hindrar att det åtminstone skulle kunna bli lite intressant.

Det finns uppenbara paralleller till en annan ungdomsklassiker - Dirty Dancing. Men Hairspray är alldeles för upptagen med att vara en hommage till sina tidigare inkarnationer av denna John Waters-skapelse för att riktigt förstå att det är viktigt att skapa sig en egen identitet. När Baby i Dirty Dancing lider av yttre och inre konflikter och ger oss skratt och gråt i sina försök att passa in och bli vuxen blir Tracey pushad i rätt riktning, sjunger en hejjig låt och dansar på en i förväg utlagd bana mot lyckan i en pastelldränkt värld utan riktiga känslor.

Hairspray handlar om fördomar. Att det är väldigt dumt och dåligt att döma folk efter deras kroppsstorlek eller hudfärg. En berättigad fråga är väl då varför man år 2007 förväntas tycka att det är otroligt roligt och effektfullt att John Travolta är utklädd till tjock, vit kvinna?

rikirock 0 har röstat
niklasringdahl 9 har röstat