Recension av Hamlet

År: 1948
29/10 2009
Recenserad av salvatore
L
aurence Oliviers Hamlet-film är stilren och välspelad, lika spännande för de insatta som för dem som inte känner Hamlet sedan tidigare.

Storyn är den välkända: På Kronborgs slott går prins Hamlet (Laurence Olivier) och sörjer sin far, kungen som nyligen dött. Han blir inte gladare av att hans mor drottningen (Eileen Herlie) så hastigt gift om sig med kungens bror, så att denne blivit kung (Basil Sydney). En natt möter Hamlet sin fars vålnad, som avslöjar att han inte dött av något ormbett så som alla tror, utan att han blivit mördad. Den skyldige är hans bror som nu är kung. Prins Hamlet måste hämnas på sin fars mördare, men han är tyngd av mörka tankar, och hovmiljön är förrädisk. Dessutom kompliceras saken av hans kärlekshistoria med Ofelia (Jean Simmons), dotter till kungens rådgivare Polonius (Felix Aylmer).

Shakespeares text och skådespelarnas konst står helt i centrum för Laurence Oliviers film, utan att den därför skulle ha karaktär av filmad teater. Scenografi, kostym och foto skapar tillsammans en mörk och konsekvent medeltidsstämning. William Waltons musik går i samma stil och är perfekt i sammanhanget.

Laurence Olivier gör en utmärkt Hamlet, särskilt i scenerna mot kungen och drottningen, och mot Polonius. Här ger Olivier liv åt språkets poesi och humor, och åt den psykologiska komplexiteten i rollen. De tre motspelarna gör också minnesvärda insatser.

Jag är mindre imponerad av monologerna, här mycket tydligt gestaltade som tankar i huvudet på Hamlet. I dessa partier hos Shakespeare finns betydande spänningar och skiftningar som Olivier väljer att ignorera, eller direkt undertrycka, som när han leker med sin dolk i ”To be or not to be”-talet. Han kunde lika gärna haft en pekpinne och sagt: nu talar jag om självmord och inget annat. Här ser vi en 1800-talets Hamlet, alltför mild och from. Det finns vekhet hos Hamlet – men inte bara vekhet.

Idag kan man också känna sig kritisk mot scenerna mellan Hamlet och Ofelia, eftersom det här är en film från 1948, och hans grövsta utfall mot henne har strukits ur manus. Här följer Oliviers film en lång tradition som låter Hamlet framstå som alltför mild och snäll (eller alltför upptagen av sin mamma) och Ofelia blir en mindre intressant karaktär än hon kunde vara.

Shakespeares Hamlet är ett omfattande verk, och måste strykas ned för att komma till sin rätt på teater och film. Olivier valde att helt stryka så välkända karaktärer som Fortinbras, Rosenkrants och Gyllenstjerna, men lyckas få med en försvarlig del av den övriga texten. Man kunde förvänta sig att stämningen av misstankar och svek skulle bli lidande av dessa strykningar, men den förmedlas desto starkare genom det konsekventa film noir-uttrycket. Språket är Shakespeares, med några få helt obetydliga moderniseringar.

Några bifigurer är alltså borta, men Osric finns kvar, och Star Wars-fans bör ta chansen att se Peter Cushing förnedra sig i den rollen. En annan kuriositet är att Olivier var tolv år äldre än Eileen Herlie, som spelar mor till honom här.

Det här är förmodligen den bästa Hamlet-filmen med engelskt tal, och de invändningar jag nämnt går mest ut på att ingen enskild film eller teateruppsättning kan göra texten rättvisa.

salvatore 2 har röstat

av salvatore