Recension av Hämnd ur det förflutna

Regissör: Peter Medak
Ã…r: 1980
21/2 2005
Recenserad av billybob
V
ilken nostalgitripp!

John Russell förlorar sin familj i en tragisk olycka. Han flyttar då ifrån sitt hem in i ett hus som stått öde i 12 år. Det börjar hända mystiska saker, och när John tar reda på husets förflutna får han veta dess mörka hemlighet...

Min minnesbild av The Changeling som jag såg i mitten av 80-talet var korrekt, det här en en rysare av toppklass. Många av mina andra gamla skräck- och rysarfavoriter har tidigare visat sig fara illa av att åldras (tydligast fallet så här långt är The Beyond).

Här bjuds vi på en berättelse som är logisk, åtminstone inom filmens universum (själv tycker jag inte att fungerande seanser är så realistiskt). George C Scotts rollfigur agererar på ett sätt som är det enda rimliga, givet vad han varit med om, och det gäller också övriga karaktärer. Manuset är riktigt bra och implementationen klanderfri. En kuslig stämning byggs upp och det löper ideligen klaa kårar längs ryggraden på en. Mysigt!

Bilden får med tvekan godkänt. Här finns på tok för mycket komprimeringsproblem somtydligast visar sig i dimma, rök och hudtoner. Vidare är färgerna utvattnade och svärtan alldeles för dålig. Kornighet och smuts syns i rikliga mängder också. Men då filmen är nästan 25 år kan jag accepterade det, då bilden trots allt är ganska tydlig och behaglig trots sina brister. Ljudet är ganska bra, trots att det bara är ett Dolby Surround-spår som erbjuds, och en hel del kusliga effekter dyker upp i ljudbilden. Dialogen ligger tydlig i centern.

The Changeling håller sin plats som en av de bästa filmrysarna jag sett. En film som jag kan rekommendera om ni letar efter ett vasst filmköp.

billybob 3 har röstat

av billybob