Recension av Hana-bi

Ã…r: 1997
3/10 2008
Recenserad av Switchblade
H
ana-Bi: Fireworks är den Takeshi "Beat" Kitano´s mest hyllade film tillsammans med Battle Royale, även om BR inte är en film han regisserat, hursomhelst så är det inte det minsta konstigt, iaf. inte för mig.

Filmen handlar om ungdomsvännerna Nishi och Horibe som båda arbetar inom Tokyos poliskår, en dag blir Horibe nerskjuten och hamnar i rullstol för resten av livet, Nishi är en psykotisk galning som drivs allt närmare och närmare någon slags nihilistisk apati efter att hans dotter dött och hans fru fått obotlig cancer, en sista resa ska hon dock få innan hon dör.
Mycket fin historia, verkligen, nog för att filmen har fått mycket uppmärksamhet men jag anser personligen att alltför få människor sett den och upptäckt Kitano i övrigt. Denna filmen klassar för en plats på IMDB´s top 250 lista, att den inte finns med där är en skamfläck för den sidan.

Vad är det då som gör Hana-Bi till en så förbannat bra film och Takeshi till en av mina favoritregissörer? Kitano´s filmer är verkligen speciella.
Ett av Kitano´s kännetecken är våldsinslag av en aning grövre kaliber än vad Hollywood visar som slår ner som blixten mitt i filmen för att sedan lika fort försvinna mitt i de långa, utdragna scenerna där ingenting eller väldigt lite händer, bara att det går att göra våldsfilmer på ett sånt sätt tycker jag är imponerande även om jag älskar våldsfilmer i övrigt. Detta är dock inget unikt för just Hana-Bi utan förekommer i flera andra av Kitano´s filmer, Mästerverket Zatoichi bla. Dock tror jag att man måste uppskatta Roy Andersson´s filmer för att kunna uppskatta Kitano´s stil. Jag misstänker starkt att Kitano sett En kärlekshistoria eller någon av de kortfilmer Andersson gjorde under 90 talet innan han började skriva manuset till denna då man helt klart känner igen stilen.

Hana-Bi berör mig även djupt på ett sätt som är väldigt svårt att förklara men jag känner igen mig jättemycket i framförallt Nishi (på ett sätt som inte är det minsta ballt dock utan bara tankeväckande) så även det får den pluspoäng för.

Fan, för att göra en lång historia kort, jag älskar Hana-Bi!!!

10 fördröjda fyverkeripjäser av 10

Switchblade 11 har röstat