Recension av Handen som gungar vaggan

Regissör: Curtis Hanson
År: 1992
13/5 2004
Recenserad av anonym
D
etta är en originell och förutsägbar, nästan b-thriller, drama, vilket vi har sett många exempel på tidigare. Manuset kan man tro är använt i en annan film, men det är faktiskt ett eget manus som bygger på en originell tanke.

Man kan tycka det är konstigt, men allt det gillar jag med den här filmen. Dess förutsägbarhet, b-skådisarna och själva b-filmen i sig. Om man tänker efter kan b-filmer vara ruskigt bra. Förutsägbara på ett härligt sätt, men det kanske inte är många som håller med mig.

Denna standard-rysare handlar om en barnvakt, eller rättar sagt en psykopatisk kvinna (spelad av en bra Rebecca De Mornay), som mördat sin man. Hon kommer efter ett tag tillbaka i rampljuset, då under namnet Peyton – en barnflicka till en rikemansfamilj. På utsidan är hon den bästa barnflickan i världen, men mamman i familjen börjar tveka på henne och hon bestämmer sig för att forska lite i det förflutna.

Väldigt många hatar den här filmen och det förstår jag mycket väl. Skådisarna är lite sådär och man kan knappast tro att regissören, Curtis Hanson, har jobbat hårt för den här filmen, trots att den är ganska välgjord. Karaktärerna gestaltas inte på rätt sätt, inte ens den ruttna Peyton och ännu mindre familjens föräldrar. Bland det sämsta är väl manuset, men trots alla dessa negativa punkter gillar jag ändå den här filmen och man kan inte påstå att den saknar charm.

anonym 17 har röstat

av anonym