Recension av Harry Potter och den flammande bägaren

År: 2005
24/11 2005
Recenserad av connya
M
an gör nog ett val direkt när man läser böckerna om Harry Potter om man kommer göra en "bok kontra film" - jämförelse eller inte. Har man inte läst böckerna är valet ganska enkelt.

När jag recenserade den tredje delen handlade recensionen lika mycket om hur jag som inte läst boken struntade i kring hurvida saker fattas enligt förespråkare av böckerna - den här gången ägnar jag mig helt åt filmen, och inför den fjärde delen är det då dags för den tredje regissören; Mike Newell. Jag tyckte regissören för del tre, Alfonso Cuarón, tog det en nivå uppåt i atmosfären; och äventyret var spännande med en del riktigt läskiga scener. Men när jag ser vad Mike Newell åstadkommit - det bästa Harry Poter äventyret hittills - tycker jag det är ett utmärkt val.

Del fyra i ordningen startar med fantastiska miljöer och digitala effekter som sätter en standard långt över allting vi sett hitills i denna världen och både timning i repliker, humor och äventyr delat med fart sitter snudd på perfekt. Ämnet för filmen känns dock ganska tacksamt; en turnering med tre grenar ska gå av stapeln och Harry Potter blir en av de som ska delta i trekampen som kommer sätta prov på allting deltagarna har lärt sig och lite till. Men utöver detta lyckas man också behandla den tonårsvärld som huvudpersonerna nu närmar sig och relationer till sina vänner. Skolan får också besök av elever från andra magikerskolor och även om dessa figurer känns lite bleka i sina personporträtt förstår man att tiden inte riktigt har räckt till allting.

Men det är just hur allting vävs in perfekt rent berättarmässigt som jag imponeras mest av, och hur fantastiskt bra allting träffar i humor och vid något tillfälle är det som en resa tillbaka till mellanstadiet när de har disco fast på skolans egna speciella vis. Jag kan störa mig på att en del kläder känns lite för "Adidas" och inte riktigt passar in i magikervärlden, men alltifrån den visuella inledningen till när det är dags för julbal fungerar i form av scenarion. Handlingsmässigt är det ganska mycket; men utan att det blir för jobbigt att hänga med. En del magnifika bilder låter sig till och med vila och ackompanjerad till fantastisk musik skapas en spänning som aldrig sviker .

Det känns skönt att kunna skriva hälften av en recension såhär; med lovord. Men faktum är att "Harry Potter och den flammande bägaren" förtjänar det. Speciellt eftersom den har ett "se - igen - värde" som jag kan känna att de tidigare filmerna lite saknar, den gör mig helt enkelt sugen på att uppleva resan en gång till - och sist men inte minst längta efter den femte delen. Harry Potters värld har kort sagt aldrig känts så spännande tidigare.

Bland de nya figurerna finns bland andra Brendans Glessons roll som Alastor Mad­Eye Moody som han gör helt lysande, och även om många av de familjära karaktärerna på skolan reducerats en aning finns de där och gör det komplett.

Det är ganska otroligt att den fjärde filmen i serien också är den bästa; men med karaktärer vi lär oss tycka om mer och mer, fantastiska scenarion och sömnlösa effekter som kryddar en spännande handling blir det helt enkelt så. Den flammande bägaren skulle mycket väl kunna vara den kompletta Harry Potter - filmen, men jag hoppas givetvis att de efterföljande delarna fortsätter trenden att bara göra den här världen mer magisk och ännu bättre.

Hurvida det egentligen är Mike Newell som regissör som gjort allting steget bättre är såklart omöjligt att säga; De digitala världarna är ännu bättre än någonsin, skådespeleriet hos Harry Potter himself; Daniel Radcliffe stiger en nivå liksom för de flesta andra som verkligen växer in i sina karaktärer.

I någon enstaka scen blir det lite för långt eller inte riktigt lika bra som allting annat - men det är inget som påverkar helheten nämnvärt. Hogwart blir bara en roligare, mer spännande, mer magisk och mer underbar plats att besöka för varje gång.

PerfectSnack 13 har röstat
von_fantasy 11 har röstat