Betyg idag: 1 740 Besökare idag: 4 818

År: 2004
12/6 2005
Recenserad av Snurre Sprätt
S
om väl insatt i J.K. Rowlings fiktiva bokserie om unge magistuderande Harry Potter hade jag stora förväntningar på denna tredje filmatisering inför biobesöket; boken med samma namn har hitintills varit min favorit och efter Chris Columbus två tidigare sagohistorier såg jag fram emot – men ängslades också en smula – över nye regissören Alfonso Cuaróns vision. Hans berättarteknik och stil skiljer sig avsevärt från det glitter och mys som Columbus färgat sina installationer med.

Mycket riktigt är känslan och scenografin i denna film mörkare, grusigare, men inte helt utan den värme vi vant oss vid avseende Hogwarts och dess omgivningar. Tonen må vara dystrare men känns ändå passande för den allvarligare story som den tredje boken målar upp, där berättelsen för första gången innehar ett slut med tvetydigheter gentemot tidigare böcker/filmer. Det är ett steg mot tre mer vuxna huvudpersoner, men de tydligt utmejslade karaktärerna har ännu kvar sin glädje och sitt välbekanta smågnabbande sinsemellan. Alltid en trygghet för den som blir obekväm av den nya stämningen.

Humorn har inte försvunnit ur manuset, som imponerar genom att vara så omsorgsfullt planerat och välskrivet med tanke på hur informationsfylld boken är. De saker som plockats bort ur historien känns som befogade val då berättelsen kan drivas fram på flera plan genom andra delar av innehållet. Också för den oinsatte, som exempelvis mitt sällskap för den aftonen, går filmen att se utan att nödvändigtvis vara familjär med böckerna eller ens de två tidigare filmerna.

Avseende skådespeleriet kan jag inte hjälpa att jag saknar Richard Harris hesa glimten-i-ögat gestaltning. Michael Gambon fungerar men känns för mig som en Dumbledore på speed, vilket i och för sig kanske är steget närmre hur han beskrivs i boken än den blueprint Harris gjorde till sin egen. Gary Oldman gör en för sig till synes klassisk skurk som visar sig vara något annat; karaktären och dess själsliga konflikt bör inte ha varit något nytt eller utmanande för honom, då det är något av hans specialroll, men han fungerar utan att som ofta upplevas mest trött och oengagerad.

Man kan dessutom alltid lita på att de scener som både Maggie Smith och Alan Rickman har någon som helst inblandning i är bra scener; härligt stereotypa och understundom endimensionella, precis som sig bör för denna typ av film. Nya och gamla biroller dyker upp och fyller ut det breda fantasifulla rollspektrumet.
De tre unga skådespelarna i huvudrollerna är annars som de mest brukar vara. Rupert Grint har inte fört sin roll nämnvärt framåt, Daniel Radcliffe visar några nya löklager, Emma Watson känns som den som mest förändrats och tagit ett stadigt tag om sin karaktär. Som trio fungerar de dock vid det här laget mycket bättre än tidigare, med en samstämmighet och en utstrålning inom sin lilla grupp som är charmerande att se.

Under de första fem minuterna av Harry Potter och fången från Azkaban trodde jag att jag skulle bli orimligt besviken över hanteringen av materialet. Gråskalan förbluffade mig och jag visste inte hur jag skulle förhålla mig till ett möjligt helgerån av mina egna tankar gällande historien.
Men någonstans vid den slitna städerskan och den aggressiva bitande boken slappnade jag av och förlitade mig fullständigt på Cuarón. Ett klokt beslut, för filmen har allt som jag önskat att den skulle ha och dessutom förpackat på ett för serien nydanande och spännande sätt som tar den ett steg upp från de första två filmerna.

1ans och 2ans färgprakt var ombonande men helt klart inriktade på en yngre åldersgrupp, vilket gjorde att berättelserna – som genomgående är välskrivna och för formatet storslagna – inte kom fram på samma sätt som i denna tredje film och därmed minskade i betydelsefullhet gentemot stjärnfall och snöiga skogar. Det är därför extra roligt att historien i sig nu framträder med ökad skärpa och en för denna magiska värld större trovärdighet.

Allt som allt en värdig inramning för en tindrande sagohistoria.

Stygga-Vargen 2 har röstat
Kalven_RB 2 har röstat