Recension av Häxan

Ã…r: 1922
9/6 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
Å
r 1922 kom en av de bästa stumfilmerna jag sett - Benjamin Christensens "Häxan", en dokumentärliknande film som är väldigt välgjord och skickligt filmad. När det gäller de bästa svenska filmerna genom tiderna så borde "Häxan" hamna ganska högt upp på listan.

Filmen inleds med en historielektion om hur kvinnor en gång i tiden utövade häxkraft, hur häxkraften användes och hur de påstådda häxornas religiösa tro såg ut och därefter skildras häxprocesserna. Samtidigt dras paralleller mellan medeltidens häxor och vad som under samtiden kallades "hysterikor".

I skrivande stund har denna film hela 95 år på nacken men den är fortfarande både skrämmande, otäck och stundvis även ganska obehaglig. Det finns fler gamla filmer som fortfarande är skrämmande och givetvis finns det även en del filmer som inte har åldrats lika bra, men "Häxan" hör som sagt till den första kategorin. "Häxan" har även lämnat lite avtryck inom filmen - filmbolaget Haxan Films, som bland annat ligger bakom filmen "The Blair Witch Project", tog sitt namn från denna film

I Sverige blev man tvungen att censurera filmen ganska rejält innan den kunde gå upp på biograferna. Exempelvis klippte man bort scener där man visar hur olika tortyrredskap användes, en scen där en demon omfamnar en naken kvinna och en scen där man avlägsnar ett finger från en hängd man. Dessa scener har dock återställts i efterhand och finns nu alltså med i filmen igen.

Övervägande delen av skådespelarna som medverkar i filmen var, åtminstone vid tillfället då filmen gjordes, amatörskådespelare - men det är faktiskt ingenting man märker något av. Skådespelarna gör faktiskt väldigt bra ifrån sig.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen