Recension av Heartbreak Kid

Ã…r: 2007
6/11 2007
Recenserad av Andy_B
J
ag har alltid uppskattat regiduon Farrelly. De gör precis den sortens ”feelgood”-filmer som jag gillar. De regisserar inte de där lama, smeka medhårs-filmerna som ofta amerikanarna kläcker ur sig utan vågar nästan alltid (Obs! Fever Pitch) överraska. Jag är aldrig riktigt beredd på vad som händer i deras filmer och det är då bra humor kan växa.

Denna film är dock inte bland deras bättre men jag kan inte hjälpa att ge den en 3:a (svag) för visst fasen hade jag kul och det är väl det man poängsätter i filmer som dessa?

Ben Stillers karaktär bestämmer sig för att ta tag i det här med giftermål sent om siders och faller pladask för en tjej (spelad av svenskan Malin Åkerman) under ett spontant sammanträffande. Smekmånaden kommer och tjejen, numera hustrun, visar sig inte vara den han hade tänkt sig. Samtidigt träffar han den ”riktiga” kärleken och då börjar jobbigheterna. Förstås.

Svärtan har väl alltid funnits i brödernas filmer men här tror jag minsann de har lättat mer än vanligt på locket till bläckdosan. Inga karaktärer är särskilt ”likeable” och där man i ”Shallow Hal”, ”Me, Myself & Irene” och ”There's Something About Mary” kunde förstå karaktärerna så känns de i ”Heartbreak kid” som ganska kalla typer. Men det är helt okej tycker jag. Svärta är bra. Ibland.

Konstigt nog trots att storyns stomme redan använts i två filmer tidigare så är det nog den eller snarare brödernas dåliga hantering av den som är den svaga länken mellan allt skoj i denna film. Filmen skapar inte en fungerande helhet utan handlingen blir rälsen som alla komiska scener levereras på.

Åkerman är helt okej men Michelle Monaghan är den som stjäl mina ögon. Ben Stiller spelar sin vanliga karaktär och gör det bra. Hade Farrellys varit lite varsammare med sina karaktärer och inte varit rent ut sagt taskiga mot vissa och knytit ihop lite trådar bättre mot slutet så hade det varit ytterligare en i raden av riktigt goa komedier. Istället blir det bara en ganska rolig film.

Och kom ihåg. Love makes us bad.

Andy_B 4 har röstat
kadaver 3 har röstat