Recension av Helens små underverk

Regissör: Garry Marshall
Ã…r: 2004
Antal visningar (1980)    Forumdiskussion (0)
22/5 2009
Recenserad av Rollywood
T
re barn förlorar sina föräldrar i en bilolycka och alla förväntar sig att den nya förmyndaren ska bli den äldsta systern till deras mamma, Jenny (Joan Cusack). Men när det är dags att läsa upp testamentet kommer en förvånansvärd nyhet, mammans yngre syster Helen (Kate Hudson) får hela ansvaret. En ung dam i början av sin karriär inom modellvärlden. Frågan är nu bara om hon har vad det krävs att uppfostra en tonårstjej, en mellanstadiekille och en flicka som just lärt sig knyta skorna.

Även om Helens små underverk är en fin och ibland ganska rolig film som har en hyfsad story i grunden, så känns den väldigt snabbt genomförd och bara ännu ett sätt för produktionsbolaget att försöka håva in pengar. Regissören Garry Marshall har inte lagt ner speciellt mycket krut på att göra detta till en kvalitativ film som han kan skryta med. Den hör hemma bland alla de där andra amerikanska komedierna som alltid har samma stomme och inte bjuder på något speciellt.

Att alldagliga Kate Hudson har huvudrollen i den här mediokra filmen förvånar mig inte alls, men hur en skådespelerska som Joan Cusack och även Helen Mirren i biroll kunde skriva ett kontrakt får mig nästan att trilla av stolen. Man kan ju undra vad de tänkte. Kanske försöker de medvetet kasta skit på sina än så länge glänsande meritlistor.

Det här är helt klart ”filmen som aldrig borde ha gjorts”. Underhållning på ingens villkor. Det är som sagt inget fel på konceptet men lite mer engagemang skulle inte skada och då menar jag från allas sidor. Publiken riskerar att somna, speciellt när värdelösa John Corbett dyker upp i den manliga huvudrollen. Jag ser att filmen står och vinglar på kanten mellan en etta och en två. Men jag tvingas nog ändå putta ner den bland tvåorna då Joan Cusack är bra. Men verkställandet av produktionen är ett misslyckande.

Rollywood 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard